انتخاب رنگ در طراحی سایت

راهنمای کامل انتخاب رنگ در طراحی سایت

انتخاب رنگ در طراحی سایت و اجزای آن همچون رابط کاربری باید بر اساس فاکتورهای مهمی مانند هویت برند، مخاطبان هدف، شعار یا پیام وب‌سایت صورت گرفته و باارزش‌های برند و کسب‌وکار هماهنگ باشد. از طرفی حفظ تعادل نیز از ارکان مهم بوده تا استفادۀ بی‌رویه از رنگ‌ها باعث پیچیدگی و اشکال در پروژه نهایی نگردد. بدین ترتیب انتقال حس مدیران به بازدیدکنندگان، عدم اختلال در استفاده از رابط کاربری، افزایش بازدید و ترافیک سایت، بهبود رتبه و درنهایت افزایش آمار فروش در سایۀ گزینش یک پالت رنگی موفق، دست‌یافتنی است. پس به‌طورکلی برای آنکه به رابط کاربری مؤثری دست‌یابید باید پروژه طراحی را به‌عنوان یک واحد کل در نظر گرفته و با ارزیابی مخاطبان هدف بفهمید که برند ازنظر بصری در کجا ایستاده و انتخاب رنگ چه تأثیری بر توسعه برند در آینده خواهد داشت.

طراحی سایت اختصاصی + دوسال پشتیبانی رایگان

بهترین ترکیب رنگی برای سایت‌ها در مشاغل مختلف:

اگرچه انتخاب رنگ در ساخت سایت ممکن است بسته به تقاضای مدیران آن‌ها مسیری متفاوت و را طی نمایند. ولی ما در اینجا از قواعد حاکم و رایج رنگ‌های مخصوص هر شغلی می‌گوییم. بدین ترتیب برای نمونه رنگ‌های مناسب برای 10 شغل را معرفی می‌نماییم.

سایت فروشگاه مبلمان:

در این سایت طراحان زبده می‌کوشند تا از ترکیب رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد در کنار رنگ‌های خنثی (خاکستری، بژ) و رنگ‌های طبیعت (سبز و قرمز) به ایجاد حس راحتی، سادگی و آرامش دست یابند.

سایت فروشگاه پوشاک:

در این سایت ترکیب رنگ‌های روشن و تیره بیشتر به‌کارآمده و حس این شغل را بهتر انتقال می‌دهد. بدین ترتیب طراحان از ترکیب رنگ‌های صورتی و آبی روشن با سیاه و خاکستری علاوه بر دستیابی به مدرنیته، حس لوکس و منحصربه‌فرد بودن را در ذهن تداعی می‌کنند.

بهترین ترکیب رنگی برای سایت‌ها در مشاغل مختلف

سایت فروشگاه دکوراسیون:

برای انتخاب رنگ در طراحی سایت دکوراسیون، رنگ آبی نمادی از اعتمادبه‌نفس و احساس اطمینان را غالباً با رنگ سبز معرف تازگی و نشاط در تقابل با رنگ بژ یادآور حس سادگی ترکیب نموده و در انتها رنگ مشکی را برای بخش‌هایی که باید یادآور فضایی لوکس و لاکچری باشد وامی‌گذارند.

سایت فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی:

در هنگام طراحی سایت فروشگاه لوازم‌آرایشی و بهداشتی، بهترین ترکیب رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که زیبایی و تجمل را منتقل می‌کنند. رنگ‌های صورتی ملایم، طلایی و طیف‌هایی از رنگ‌های روشن و جذاب؛ انتخابی مناسب هستند. این رنگ‌ها برای ایجاد حس جذابیت و لوکس بودن در بازدیدکنندگان سایت، مؤثر هستند.

مشاهده  چک لیست طراحی سایت (کامل)

سایت فروش مواد غذایی:

اگر هدف طراحی سایت‌های مرتبط با مواد غذایی و صنایع غذایی، تحریک اشتها و خرید وعده‌های سرو و آمده است، مسلماً رنگ‌های گرم و تحریک کنندۀ، اشتها مانند رنگ قرمز و زرد بهترین گزینه خواهند بود. ولی وب‌سایت‌های فروش محصولات ارگانیک باید به سمت رنگ‌های سبز و قهوه‌ای القاکنندۀ حس طبیعی، هجرت کنند.

سایت شرکتی لوازم‌خانگی:

سفید و خاکستری بهترین انتخاب رنگ در طراحی سایت لوازم‌خانگی به شمار رفته، زیرا حس مدرنیته و شیکی را با خود به همراه دارند و با انواع دکوراسیون‌های خانگی مدرن، صنعتی، کلاسیک و … سازگاری و هماهنگی بالایی ارائه می‌دهند.

سایت‌های خبری:

رنگ آبی تیره یا خاکستری را به‌عنوان رنگ اصلی سایت‌های خبری باهدف ایجاد اعتماد و القا توان حرفه‌ای گردانندگان آن برگزیده و در این اثنا رنگ قرمز روشن یا نارنجی به‌عنوان رنگ‌های تأکیدی به عناوین مهم خبرها و دکمه‌های Call to Action اختصاص می‌یابد. با چنین تمهیدی فضایی گیراتر را برای خواننده ایجاد می‌کنند.

سایت‌های آموزشی:

یک سایت آموزشی باید در کنار ایجاد یک محیط آرام و متمرکز، توانایی انگیزه بخشی و تقویت انرژی کاربران را نیز داشته باشد به همین دلیل سه رنگ قدرتمند آبی، سبز و بژ در اینجا به کمک آمده تا آرامش و افزایش تمرکز، امید به رشد و پیشرفت را در فضایی روشن و دلپذیر برای کاربر به ارمغان آورد.

سایت‌های تکنولوژی:

برای انتخاب رنگ در طراحی سایت فناوری محور، رنگ‌های آبی نئون و سبز نئون که بر روی ویژگی‌های فناورانه و نورآورانه تأکیددارند را باید در اولویت قرارداد. سپس جهت تکمیل پروسه از رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز به دلیل قدرت ایجاد حس اعتماد و آرامش بهره برد.

سایت‌های سلامت، بهداشت و پزشکی:

رنگ‌های ملایم مانند آبی کمرنگ و سبز کمرنگ به‌راحتی حس بهبود و سلامتی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهند. ولی در مقابل سبز تیره و قهوه‌ای تیره برای ارتباط مخاطب با تندرستی پایدار انتخابی ایده‌آل هستند.

اهمیت انتخاب بهترین ترکیب رنگ در طراحی سایت:

انتخاب رنگ در طراحی سایت به دلیل آنکه هویت بصری سایت را یدک کشیده و نام تجاری شمارا در ذهن کاربران و مشتریان زنده و پایدار نگه می‌دارد؛ از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به دیگر دلایل اهمیت موضوع رنگ‌بندی در بستر سایت‌ها می‌پردازیم.

  • ایجاد تجسم صحیحی از برند در ذهن مخاطب
  • افزایش مدت‌زمان ماندگاری کاربر در سایت (کسب لینک یک)
  • جلب اعتماد مشتری نسبت به سایت
  • جذب مخاطب و ایجاد تأثیر اولیه مثبت
  • انتقال حس و حال برند (Brand Identity)
  • بهبود خوانایی و دسترس‌پذیری (Accessibility)
  • راهنمایی کاربر و جلب‌توجه به عناصر مهم
  • افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate)
  • ایجاد تجربه کاربری (User Experience) بهتر و ماندگارتر
  • تأثیر بر سئو (SEO)
  • تمایز از رقبا
  • برجسته‌سازی دعوت به اقدام (CTA)
  • ایجاد روابط با مشتری با برانگیختن احساسات مناسب
  • یافتن سریع عناصر ناوبری
  • امکان جداسازی محتوای وب‌سایت به‌صورت بصری بر اساس درجۀ اهمیت
  • ایجاد سلسله‌مراتب بصری
  • پیشگیری از اختلال در قابلیت استفاده
مشاهده  طراحی سایت اقساطی

مراحل انتخاب اصولی بهترین ترکیب رنگ در طراحی وب‌سایت:

در مرحله اول جهت انتخاب رنگ در طراحی سایت باید با چرخه رنگ‌ها و سه پالت رنگ اصلی، ثانویه و ثالث و هارمونی میان آن‌ها آشنا باشید. سپس آشنایی باشخصیت و پیام هر رنگ در علم روانشناسی، مفهوم ترکیب رنگ (دریافت پیام مناسب از ترکیب رنگ‌ها باشخصیت مستقل و جدا)، شناخت رنگ‌های مشابه و آشنایی با اصول استفاده از آن‌ها و درنهایت آشنایی بارنگ‌های خنثی و چگونگی ایجاد جلوه بصری زیبا به مدد آن‌ها نیز از این مراحل هستند.

بهترین ابزازهابرای انتخاب رنگ در طراحی سایت:

در مسیر انتخاب رنگ در طراحی سایت راه کارهایی وجود دارند که نتیجه را مطلوب‌تر و فرایند انتخاب را بهینه‌تر می‌سازند. استفاده از سایت‌ها و ابزارهای کمکی انتخاب ترکیب رنگ (Color hunt، Adobe color، Color explorer و Color drop)، مقایسه رنگ‌بندی سایت‌های مشابه با سبک و نوع حوزه کاری و در نظر گرفتن ویژگی‌ها و خواسته‌های مخاطب جهت کسب رضایت و افزایش مدت‌زمان تمرکز در سایت، از این موارد به شمار می‌روند.

بهترین ابزازهابرای انتخاب رنگ در طراحی سایت:

قوانین انتخاب رنگ در طراحی  سایت:

قوانین متعددی برای انتخاب رنگ در طراحی سایت وجود دارد که ما را از افراط‌وتفریط رهانیده و به سمت تعادل به‌پیش می‌برد. آشنایی با این قوانین بهترین راه برای انتخاب یک مسیر منسجم و یکپارچه در فرآیند پیاده‌سازی سایت و البته رابط کاربری به‌عنوان مهم‌ترین بخش یک وب‌سایت است.

اولین قانون: قانون 60-30-10

این قانون بر اصل وجود 60% رنگ غالب، 30% رنگ ثانویه و 10% رنگ مکمل اشاره دارد. با توجه به این قاعده تعادل میان رنگ‌ها برقرارشده و چشم به‌راحتی از نقطه کانونی به سمت اجزاء فرعی حرکت می‌کند.

دومین قانون: دقت در اثرات فیزیولوژیکی رنگ‌ها

رنگ‌ها سازندگان احساسات و ارتباطات، متناسب بافرهنگ‌ها و شرایط متفاوت هستند. بدین ترتیب بررسی معانی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف جهت مناسب‌ترین انتخاب رنگ در طراحی سایت از ضروریات است.

سومین قانون: اولویت دادن به رنگ اصلی

انتخاب یک رنگ اصلی برای رابط کاربری و امتحان تنالیته‌های سازگار با آن در دیگر اجزای سایت، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، یافتن ترکیب موردعلاقه را سهل‌تر می‌سازد. پس وسوسۀ رنگ‌ها را رها کرده و با تمرکز بر یک رنگ و چیدمان اصولی المان‌ها، تغییرات سازنده‌ای در طرح ایجاد کنید.

چهارمین قانون: پرهیز از تنالیته خاکستری و سیاه خالص

استفاده از تنالیته خاکستری و سیاه خالص بدون اشباع، طرح نهایی را برای مخاطب غیرطبیعی و ناملموس می‌سازد. پس با پیروی از ترفندهای حرفه‌ای، رنگ خاکستری یا مکشی را با حالتی اشباع به کار ببرید.

مشاهده  بهترین زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت

پنجمین قانون: حفظ کنتراست

حفظ کنتراست در طراحی رابط کاربری به خوانایی و دسترسی بهتر کمک می‌کند. بهترین رنگ‌ها معمولاً ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن هستند که اختلاف قابل‌توجهی در روشنایی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، استفاده از متن سفید روی پس‌زمینه مشکی یا برعکس، یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای ایجاد کنتراست بالا است.

الگوهای انتخاب پالت رنگ:

در گزینش پالت رنگ و انتخاب رنگ در طراحی سایت، الگوهای مختلفی همانند الگوی مشابه یا آنالوگ، الگوی مثلثی، الگوی مکمل، الگوی تک‌رنگ یا مونوکروماتیک و الگوی ترکیبی یا مرکب وجود دارد. الگوی مشابه از رنگ‌هایی استفاده کرده که در دایره رنگ در کنار هم قرار دارند و حس هماهنگی و آرامش را القا می‌کنند. الگوی مثلثی از سه رنگ بافاصله مساوی در دایره رنگ بهره برده تا کنتراست و پویایی بیشتری ایجاد ‌کند. الگوی مکمل از دورنگ مخالف در دایره رنگ استفاده می‌کند تا کنتراست و جلب‌توجه‌ بالایی ایجاد کند. الگوی تک‌رنگ (مونوکروماتیک) از سایه‌ها و تُن‌های مختلف یک رنگ واحد استفاده کرده تا حس انسجام و ظرافت را به وجود ‌آورد. الگوی ترکیبی یا مرکب نیز ترکیبی از الگوهای مختلف است و انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب رنگ‌ها ارائه می‌دهد.

شناخت رنگ‌های مناسب در طراحی رابط کاربری وب‌سایت:

لیست کاملی از ترکیب‌های رنگی برای طراحی رابط کاربری و انتخاب رنگ در طراحی سایت وجود دارد. بیایید در ادامه نگاهی دقیق‌تر به ترکیب‌ها و کاربردهای بالقوه رنگ‌ها بیندازیم.

  • سفید و سیاه: برای تأکید بر محتوای مهم و ایجاد وب‌سایتی مدرن و مینیمال
  • سبز تیره، عاج و زرد: جهت ارائه صدای برند و تثبیت نام تجاری به‌عنوان نهادی آگاه
  • سبز روشن و صورتی تند: به‌منظور ابلاغ احساسات قوی، پرانرژی و شاد و ایجاد سایتی پرجنب‌وجوش و عمیق
  • خاکستری تیره و زرد-سبز: برای تأکید بر اطلاعات مهم در ادغام با یک فضای بی‌صدا
  • سایه‌های آبی (سلطنتی و روشن) و سفید: جهت انتقال بی‌ثباتی و قابلیت اطمینان
  • سفید و سبز لیمویی: باهدف ارائه وب‌سایتی مینیمال و مرتب و ایجاد برندینگ ثابت
  • بژ و خاکستری تیره: بژ مناسب ایجاد وب‌سایتی آرام اما برجسته و کاملاً هماهنگ در کنار یک پالت خاموش (خاکستری تیره)
  • مشکی و آبی نئون: برای ارتباط با فضای مدرن و یک وب‌سایت آینده‌نگر و با مضمون فناوری بالا
  • سایه‌های نارنجی و آبی: جهت مطابقت با طراحی وب سه‌بعدی با امکان تمرکز بر روی عناصر قابل تعامل
  • صورتی کم‌رنگ و آبی دریایی: از طرح‌های رنگی برای وب‌سایت‌های مخصوص زنان با امکان جداسازی بخش‌ها اما آبی به‌عنوان رنگ مکمل
  • بنفش پاستلی و خنثی: برای برجسته‌سازی سایر عناصر، تشخیص راحت اطلاعات مهم توسط بازدیدکنندگان و حفظ تمرکز
  • آبی دریایی و آبی برقی: آبی دریایی غالب بر پس‌زمینه وب‌سایت و آبی برقی و سفید به‌عنوان رنگ‌های مکمل در رابط کاربری
  • گرادیان رنگ، سفید و آبی تیره: ترکیب شیب‌ها و رنگ‌های خنثی موجود در گرادیان برای نمایش وب‌سایتی زنده و درعین‌حال تمیز با اطمینان از خوانایی
  • بژ، نارنجی و سفید: سایه‌های بژ، با نارنجی و سفید به‌عنوان رنگ‌های مکمل جهت افزایش جذابیت CTA ها و دستیابی به خوانایی بهتر
  • سفید و آبی خاکستری: کلاسیک، مدرن، آرامش‌بخش و حرفه‌ای جهت انتقال حس اعتماد و سادگی
  • قرمز و سفید روشن: مناسب برای تأکید بر طرح وب‌سایت دو ستونی و جداسازی بصری محتوا
  • آبی کلاسیک، فیروزه‌ای و طلایی: القا حسی دنج و آرام، خوانایی راحت و حرکت روان در وب‌سایت
  • زرد و آبی: آبی برعکس زرد در چرخه رنگ برای برجسته‌سازیCTA ها در محیط پر جنب‌وجوش و زرد رنگ خوش‌بینی، خلاقیت و عقل و جلب سریع توجه بازدیدکنندگان
  • آبی سلطنتی تیره و طلایی: هدف وب‌سایت‌های حرفه‌ای، باکلاس  و آماده،  در همین حال، نماد پرستیژ، ثروت و موفقیت
مشاهده  ساخت سایت رایگان با گوگل

کلام آخرانتخاب رنگ در ساخت سایت:

بهترین رنگ‌ها برای رابط کاربری وب‌سایت، رنگ‌هایی هستند که با هویت برند شما هماهنگ باشند، تجربه کاربری خوبی ایجاد کنند و دسترسی‌پذیری را باکیفیت بالا در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *