چک لیست طراحی سایت (کامل)
تدوین چک لیست طراحی سایت مزایای متعددی برای طراحان و حتی کارفرمایان آنها به همراه دارد. چک لیست به توسعهدهندگان فعال در حوزه طراحی کمک نموده تا فرآیند طراحی را بهصورت سازمانیافته و گامبهگام پیش ببرند و از فراموشی مراحل مهم جلوگیری کنند. همچنین باعث شده تمرکز بیشتری بر اهداف اصلی پروژه داشته و از حواسپرتیها به دور باشند. با داشتن یک چک لیست، هماهنگی بین اعضای تیم بهبودیافته و از دوبارهکاری جلوگیری میشود و درنتیجه، زمان و هزینه کمتری صرف پروژه خواهد شد. از طرفی چک لیست به مدیران وبسایتها نیز اطمینان قلبی داده که تمام جنبههای مهم سایت، ازجمله تجربه کاربری، طراحی بصری، عملکرد فنی و بهینهسازی سئو، بهطور کامل در جهت تولید یک سایت حرفهای و کارآمد در نظر گرفتهشدهاند.
طراحی سایت اختصاصی + دوسال پشتیبانی رایگان
موارد مهم چک لیست طراحی سایت:
در اینجا یک چک لیست طراحی سایت به صورتی جامع آورده شده که به شما یاد داده تا چگونه در این فرآیند، سازماندهی شده و با دقت عمل کنید. البته این چک لیست یک راهنمای کلی بوده و ممکن است بر اساس نوع وبسایت و نیازهای خاص هر مدیر بخشهای مختلف آن تغییر کند
مرحله 1: برنامهریزی و استراتژی
جهت تدوین برنامهریزی و استراتژی مؤثر در چک لیست طراحی سایت باید اهداف وبسایت، راهکارهای شناسایی رقبا، چگونگی تعریف برند، نقشه سایت و کیفیت انتخاب دامنه در مرحله اول موردتوجه قرار گیرند. چراکه هر یک از موارد یادشده بهعنوان موارد زیربنایی، سایت را تقویت نموده و آن را برای حضوری مقتدرانه آماده میسازند.
- تعیین اهداف وبسایت: برای آنکه در این بخش به موفقیت بالایی نائل شوید به طرح پرسشهای مختلفی حول محور هدف نیاز دارید. چراکه هدف، مسیر را معنا و توازن میبخشد. برای نمونه به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- هدف اصلی وبسایت چیست؟ (فروش محصول، برندینگ، ارائه اطلاعات)
- مخاطب هدف شما کیست؟
- چه اقداماتی میخواهید کاربران انجام دهند؟ (مثلاً: خرید، ثبتنام، تماس)
- تحقیق در مورد رقبا: از ملزومات یک فعالیت اقتصادی و تجاری موفق در فضای آنلاین، تمرکز هرچند اجمالی و کوتاه بر رقبا و نحوۀ حشرونشر آنها با مخاطبانشان است. برای این منظور حتماً وبسایتهای رقیب را شناسایی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را ارزیابی نمایید و از آنها الهام بگیرید. ولی به سراغ کپیبرداری نرفته و درهرحال از ایدۀ منحصربهفرد خود تبعیت نمایید.
- تعریف برند: به خاطر داشته باشید که مخاطبان هدف شما دائماً از هر سو با تبلیغات مختلف احاطهشدهاند، پس باید برندتان را درخشانتر معرفی نمایید. برای آنکه برندی متمایز و البته چشمگیر را به جامعه مخاطبان خود معرفی نمایید، بازهم به طرح پرسشهایی نیاز دارید. در چک لیست طراحی سایت اختصاصی خود به این سؤالات با درنگ و تأمل پاسخ دهید:
- لوگو، رنگها و فونتهای برند شما چیست؟
- صدای برند شما چگونه است؟ (رسمی، غیررسمی، دوستانه و غیره)
- چه پیامی میخواهید به مخاطبان خود منتقل کنید؟
- نقشه سایت و ساختار صفحه: صفحات اصلی وبسایت را با درایت و تیزنگری و البته نگاهی به آینده مشخص کنید. صفحه اصلی، درباره ما، تماس، بلاگ و غیره را بهگونهای چیدمان نمایید که هم تمایلات شخصی و هم نیازهای مخاطبان بهخوبی پاسخ داده شود. ساختار سلسلهمراتبی صفحات را طراحی کرده و نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر را نیز مشخص کنید تا چک لیستی حرفهای را پیادهسازی کرده باشید.
- انتخاب نام دامنه و هاست: در ادامه نام دامنهای مرتبط با کسبوکار خود انتخاب کنید. دامنهها با پسوندهای متعددی وجود دارند، کمی تمرکز بر این موضوع شمارا در آینده از تغییر در دامنه بینیاز میکند. البته یک ارائهدهنده هاستینگ قابلاعتماد نیز نیاز دارید تا سایتی بهینه، با سرعت لود بالا و bounce rate عالی را دریافت نمایید.
مرحله 2: طراحی و توسعه
بعدازآنکه مراحل پیشین را با تأمل و تیزنگری پشت سر گذاشتید، حال نوبت تکمیل بخش دوم چک لیست طراحی سایت میرسد. این بخش شامل ایجاد وایر فریم، طراحی رابط کاربری، پیادهسازی تجربه کاربری، توسعه وبسایت و تولید محتوا میشود که باید یکبهیک با تکیهبر اصول فنی و تخصصی انجام شوند.
- ایجاد وایرفریم: طرح کلی صفحات وبسایت را بدون جزئیات بصری ترسیم کنید، بهگونهای که محل قرارگیری عناصر مختلف (متن، تصاویر، دکمهها) مشخص و واضح باشند. در حقیقت طرحبندی یا Layout صفحات که شامل المانها و عناصری صفحه اصلی یا سایر صفحات وبسایت بوده، در این مرحله تعیین میگردد.
- طراحی رابط کاربری (UI): با استفاده از وایرفریمها، طراحی بصری را آغاز کنید. البته به اصول طراحی رابط کاربری مانند تعادل، تضاد، سلسلهمراتب، وضوح و سادگی توجه نمایید. بدین ترتیب با دقت در اصول ذکرشده یک طرح رنگی مناسب و جذاب انتخاب و فونتهای خوانا و متناسب با برند خود را گزینش نمایید.
- طراحی تجربه کاربری (UX): برای آنکه مطمئن شوید، چک لیست طراحی سایت بهقدر کافی مورد تأیید است، اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما کاربرپسند میباشد. برای این منظور از ناوبری آسان و شهودی استفاده کرده و به بهینهسازی وبسایت برای دستگاههای مختلف (موبایل، تبلت و دسکتاپ) توجهی اکید نمایید. درنهایت نیز اطمینان حاصل کنید که سرعت بارگذاری صفحات بالا است.
- توسعه وبسایت: حال باید به صورتی دقیق در چک لیست تعیین نمایید که برای توسعۀ سایت خود قرار است به سراغ CMSهایی (سیستم مدیریت محتوا) مانند وردپرس، جوملا و دروپال بروید یا از کدنویسی HTML، CSS، JavaScript و … در صورت نیاز استفاده خواهید کرد. در اینجا پیادهسازی طراحیهای UI و UX و همچنین دستهبندیهای سایت شامل خدمات و گروههای محصولات و یا موضوعات مطالب بلاگ نیز بر طبق اطلاعات پیشین باید انجامگرفته و بررسی سازگاری وبسایت با مرورگرهای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.
- ایجاد محتوا: چگونه به سراغ تدوین چک لیست برویم درحالیکه برای ایجاد محتوا به صورتی کارشناسانه برنامهریزی نکردهایم. پس نوشتن متنهای جذاب و آموزنده توسط متخصصان محتوا، تیتر گذاری با استفاده از عنوانهای h1 تا h6 در صفحات، انتخاب تصاویر با خصوصیت alt، ویدئوهای باکیفیت، لینک سازی داخلی و از همه مهمتر بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو (SEO) نیز بخش مهمی از چک لیست طراحی سایت را به خود اختصاص میدهند.
مرحله 3: آزمایش و استقرار
دیگر زمان آن رسیده که به آزمایش وبسایتی بپردازید که مدتها برای پیادهسازی و تولید آن زمان و انرژی صرف نمودهاید و سپس آن را در سرور مناسبی مستقر و قابل بازدید نمایید. برای این منظور تست عملکرد، بهینهسازی، انتقال وبسایت و اعلام رسمی راهاندازی جزء فعالیتهای مهم خواهند بود.
- تست وبسایت: بررسی عملکرد تمام لینکها و دکمهها، تست فرمها و سایر تعاملات، بررسی سازگاری با مرورگرها و دستگاههای مختلف و درنهایت تست میزان سرعت بارگذاری صفحات را به صورتی کامل در چک لیست خود درج نمایید.
- بهینهسازی (SEO): جهت بهینهسازی نیز به تحقیق کلمات کلیدی، بهینهسازی عنوانها، توضیحات و برچسبهای alt، ایجاد ساختار لینک سازی داخلی و ثبت وبسایت در ابزارهای گوگل (گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس) نیاز دارید.
- استقرار وبسایت: این موهبت در سایه انتقال وبسایت به سرور هاست و پیکربندی دامنه و دریافت گواهینامه SSL میسر است. انتقال وبسایت به سرور هاست به معنی آپلود فایلها و پایگاه داده وبسایتتان به یک کامپیوتر سرور بوده که در اینترنت قابلدسترسی است. ولی پیکربندی دامنه (دارای کلمات کلیدی یا لینک کوتاه) شامل اتصال نام دامنه به سرور هاست جهت یافتن سایت توسط کاربران میباشد. البته نصب گواهینامه SSL برای وبسایت نیز درواقع تدوین یکلایه امنیتی اضافی برای رمزگذاری ترافیک بین وبسایت و کاربران بوده تا به کاربران اطمینان دهید که اطلاعات آنها محافظت میشود. بدین ترتیب در چک لیست طراحی سایت مراحل استقرار سایت نیز باید درج شود.
- راهاندازی: اعلام رسمی راهاندازی وبسایت به مخاطبان بهمنظور جذب بخش بزرگی از ترافیک در زمان کوتاه و مجموعهای از کامنتهای مرتبط و نه اسپم نیز مهم است. البته علاوه بر اعلام رسمی، مراحل و نحوۀ این اعلام را نیز برای فهم بهتر باید در چک لیست ذکر نمود. بدین ترتیب یک اعلامیه رسمی را از طریق کانالهای ارتباطی مختلف، مانند ایمیل، رسانههای اجتماعی و وبلاگ، منتشر کرده تا مخاطبان خود را از راهاندازی وبسایت مطلع کنید. در این اطلاعیه، آپشنهای کلیدی سایت ازجمله هدف، ویژگیها و مزایا و نحوه دسترسی به آن را ارائه دهید. هدف اصلی از این اعلام، جذب بازدیدکننده و شروع تعامل کاربران با وبسایت تازه راهاندازی شده است.
مرحله 4چک لیست طراجی وب سایت: نگهداری و بهروزرسانی
چک لیست طراحی سایت زمانی کامل میشود که شما تا مرحله نگهداری و بهروزرسانی نیز بهپیش رفته و برای این فرآیندها نیز برنامهای تدوین نمایید. پیشنهاد ما در نظر گرفتن مؤلفههای مانند پایش عملکرد، بهروزرسانی محتوا، بهروزرسانی نرمافزار و بهینهسازی مداوم است.
- پایش عملکرد وبسایت: پایش عملکرد وبسایت شامل نظارت دقیق بر آمار بازدید و رفتار کاربران بهمنظور تحلیل نحوه تعامل آنها با محتوا و ویژگیهای سایت است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی باید اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدها، زمان صرف شده در صفحات و الگوهای کلی مشاهده را جمعآوری کرد. این دادهها به شناسایی مشکلاتی مانند صفحات با نرخ پرش بالا یا نقاط ضعف در مسیریابی کمک میکند. البته رفع لینکهای شکسته و خراب چه از نوع سروری و چه از نوع کلاینت نیز باید در دستور کار قرار گیرند.
- بهروزرسانی محتوا: بهروزرسانی محتوا یکی از جنبههای حیاتی مدیریت وبسایت است که عمدتاً شامل افزودن محتوای جدید و بهروز بوده تا اطلاعات دقیق و جذابی به کاربران ارائه شود. این فرآیند همچنین شامل بازنگری و اصلاح محتوای قدیمی در صورت نیاز است، بهطوریکه اطمینان حاصل شود اطلاعات موجود هنوز مرتبط و صحیح هستند. جهت رفع مشکلات ناشی از محتوای تکراری یا duplicate content نیز باید از تگ کنونیکال استفاده نمایید. با ارائه محتوای کیفی، نهتنها به بهبود رتبه جستجو در موتورهای جستجو کمک کرده، بلکه تجربه کاربری بهتر با احتمال بازگشت بیشتر به سایت ایجاد میکنید.
- بهروزرسانی نرمافزار: بهروزرسانی نرمافزارهای وبسایت شامل بهروزرسانی سیستم مدیریت محتوا (CMS) و افزونههای مورداستفاده برای اطمینان از عملکرد بهینه و امنیت نیز در چک لیست طراحی سایت جایگاه ویژهای دارند. چراکه با بهروزرسانیهای مرتب، از ویژگیهای جدید، بهبودها و تغییرات عملکردی بهرهمند شده و درعینحال به رفع مشکلات امنیتی و جلوگیری از آسیبپذیریهای بالقوه کمک میکنیم. این امر نهتنها به حفظ سلامت وبسایت منتهی شده، بلکه اعتماد کاربران را به دلیل قرارگیری اطلاعات و دادههای در محیطی امن، افزایش میدهد.
- بهینهسازی مداوم: بهینهسازی مداوم وبسایت شامل تجزیهوتحلیل دورهای SEO و عملکرد سایت بر اساس آمار و دادههای جمعآوریشده است تا نقاط قوت و ضعف شناسایی شوند. با بررسی رفتار کاربران و بازخورد آنها، تجربه کاربری (UX) را بهبود داده و کاربرپسندی سایت را افزایش میدهیم. این فرآیند نهتنها به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کرده، بلکه باعث ایجاد تجربهای مثبت برای بازدیدکنندگان میشود. بدین ترتیب بهینهسازی مداوم، فرآیندی استراتژیک است که موفقیت یک وبسایت را در بلندمدت تضمین میکند.
کلام آخرچک لیست ساخت سایت:
چک لیست طراحی سایت ابزاری حیاتی است تا در سایۀ آن تمامی جنبههای مهم یک وبسایت، ازجمله جذابیت بصری، کاربری آسان، بهینهسازی SEO، امنیت و عملکرد بهدقت بررسی و تضمین شوند. رعایت این چکلیست نهتنها به ایجاد یک وبسایت کارآمد و کاربردی کمک کرده، بلکه تجربه کاربری بهتری را ارائه میدهد و در موفقیت کلی سایت تأثیرگذار است. بدین ترتیب توجه به جزئیات در این فرآیند سبب موفقیت و ماندگاری وبسایت در دنیای دیجیتال میشود.