مقایسه و معرفی مدلهای درآمدی اپلیکیشن
مدلهای درآمدی اپلیکیشن بهعنوان بخش مهمی از بیزینس پلن، بدون نیاز به استخدام نیروی حرفهای با توسعه کسبوکارها سبب موفقیت هرچه بیشتر در رقابت تنگاتنگ بین برندها میشوند. چراکه این مدلهای درآمدی یک چارچوب قوی تولید درآمد و منابع پولساز عالی را معرفی نموده و جذب سرمایه را با حداکثر توان میسر میسازند. بر این مبنا در این مطلب بهطور جامع بهتمامی مدلهای درآمدی اپلیکیشن پرداخته و آنها را یکبهیک شرح و توضیح میدهیم.
بررسی انواع مدلهای درآمدی اپلیکیشن:
به دلیل ساختار منحصربهفرد اپلیکیشنها مدلهای درآمدی متنوعی را میتوان برای آنها متصور شد. بدین ترتیب دست مالکان این سامانهها برای طرحریزی تدابیر پولساز باز است. باهم مهمترین مدلهای درآمدی اپلیکیشن را ارزیابی و مقایسه میکنیم.
اولین مدل: تبلیغات درون برنامهای
روش تبلیغات درون برنامهای مناسب مشاغلی است که با تعداد بالای کاربران فعال همراه بوده و مدیران نیز در انتخاب نوع تبلیغات، نیاز کاربران خاص خود را در نظر گرفته تا آنها را خسته و دلزده نکنند. در صورت عدم دسترسی به چنین مزایایی مسلماً بهمحض پیادهسازی این اپ رایگان، کاربران آن را نصبکرده اما در مدت کوتاهی جهت پاکسازی اقدام میکنند. چراکه تبلیغات را مزاحم فعالیت روان در اپلیکیشن قلمداد مینمایند. از مهمترین روشهای تبلیغات درون برنامهای باید به این موارد اشاره نمود:
تبلیغات بنری: در این تبلیغات بنرها رسالت انتقال و تفهیم مفاهیم و اطلاعات رادارند. مشخصات ظاهری و فنی بنرهای اپلیکیشن بسیار شبیه به نمونههای وبسایتی اما در ابعادی کوچکتر است.
تبلیغات ویدئویی: ویدئوها امروزه توانستهاند با ارتباطگیری قویتر مخاطبان بیشتری را جذب کنند. بر همین اساس است که حتی بنرها از تصاویر بیتحرک فاصله گرفته و به گیفهای متحرک تبدیلشدهاند.
تبلیغات بینابینی: تبلیغات تمام صفحه که در نقاط انتقال برنامه، مانند بین مراحل بازی یا هنگام بارگیری صفحه جدید، نمایش داده میشوند نیز راه خود را به این عرصه بازکردهاند.
تبلیغات پاداشدار: تبلیغاتی که به کاربران در ازای تماشای ویدیو یا انجام یک عمل، پاداش میدهند مانند سکه یا امتیاز اضافی در بازی نیز در میان تبلیغات درون برنامهای جادارند.
دومین مدل: پرداخت درون برنامهای
در میان مدلهای درآمدی اپلیکیشن، پرداخت درون برنامهای کاربران را مجاب نموده با تملک رایگان اپ در ادامه برای دریافت خدمات، هزینه پرداخت نمایند. پرداخت هزینه بهصورت مستقیم برای ارتقا اپ یا غیرمستقیم (تهیه سکه، الماس، بنزین و …) برای دسترسی به برخی اقلام از این موارد هستند. امکان موفقیت بالا در این روش درآمدزایی بهعنوان دسته مهمی از Freemium ها به میزان کاربران، ارزشمندی اپ و بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در مارکت (ASO) بستگی دارد.
سومین مدل: فروش دادهها و اطلاعات
فروش دادهها و اطلاعات به معنای کسب درآمد از طریق جمعآوری و تحلیل دادههای کاربران و فروش این دادهها به شرکتهای دیگر مانند تبلیغکنندگان یا آنالیزگران بازار است. این نوع مدل به اپلیکیشنها اجازه میدهد تا ارزشافزودهای از اطلاعات ایجاد کنند. البته رعایت حدومرز در جمعآوری اطلاعات و عدم دستبرد غیرمجاز به مدارک شناسایی و هویتی جهت جلوگیری از آسیب به حریم خصوصی کاربران الزامی است.
چهارمین مدل: دونیت یا حمایت مالی
حمایت مالی (Sponsoring) نیز یک از مدلهای درآمدی اپلیکیشن است که در آن کاربران بهطور داوطلبانه مبلغی را به توسعهدهندگان اپلیکیشن پرداخت میکنند. این روش معمولاً زمانی استفاده میشود که اپلیکیشن رایگان بوده و فاقد امکانات فروشی است. بدین ترتیب درواقع دونیت نوعی تشکر و قدردانی از سازندگان برنامه برای ارائه یک محصول ارزشمند است. بهعبارتدیگر، دونیت یک روش مستقیم برای کاربران است تا از توسعه و نگهداری اپلیکیشن موردعلاقهشان حمایت کنند. این کمکهای مالی به توسعهدهندگان کمک کرده تا بهبود برنامه، افزودن ویژگیهای جدید و پوشش هزینههای جاری را مدیریت نمایند.
پنجمین مدل: افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی و تولید سرنخ (لید) برای اپلیکیشنها با تعداد بالای مخاطب روش سودده عالی به شمار میرود. این روش درآمدی وابسته بهتمامی کلیکها جهت فروش محصول، کسب اطلاعات محصول و اطلاعات تماس و حتی فروش محصولات دیگر فروشگاهها در درون اپلیکیشن و دریافت درصدی بابت کمیسیون در صورت فروش هر محصول است.
ششمین مدل: مدل اشتراکی
مدل اشتراک (Subscription) به این صورت است که کاربران برای دسترسی به خدمات و محتوای اپلیکیشن باید بهصورت دورهای (ماهانه، سالانه و غیره) حق اشتراک پرداخت کنند. این مدل درآمدی، جریان درآمدی ثابتی برای توسعهدهندگان ایجاد کرده و کاربران نیز بهطور مداوم به محتوا و خدمات باکیفیت دسترسی دارند. بدین ترتیب درآمد قابل پیشبینی، امکان تعامل و حفظ کاربر بالا، فرصتهایی برای شخصیسازی و بازاریابی هدفمند از مزایای مدلهای درآمدی اپلیکیشن بهصورت اشتراکی است.
هفتمین مدل: بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ
برخی اپلیکیشنها با جمعآوری اطلاعات تماس کاربران (شماره تلفن و ایمیل) از این کانالها برای ارسال پیامهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی درباره پیشنهادها ویژه و یا ارسال محتوای مرتبط استفاده میکنند. به این روش بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ اطلاق شده که به افزایش فروش، تعامل با مشتری و درنهایت کسب درآمد برای اپلیکیشن منجر میشود.
هشتمین مدل: پرداخت به ازای دانلود
در مدل پرداخت به ازای دانلود (Pay-per-download) یا برنامههای پولی، کاربران باید قبل از دانلود و استفاده از اپلیکیشن، هزینه مشخصی را پرداخت کنند. درآمد مستقیم به ازای هر دانلود، بدون اتکا به IAP یا تبلیغات و وابستگی کمتر به تعامل کاربر از امتیازات این اپ است. ولی این گزینه در میان مدلهای درآمدی اپلیکیشن، بیشتر برای اپهایی با ارزشافزوده بالا و ارائهدهنده خدمات خاص مورداستفاده قرار میگیرد.
نهمین مدل: فریمیوم
در مدل فریمیوم (Freemium)، اپلیکیشنها بهصورت نسخه پایه و رایگان در دسترس کاربران قرار میگیرد، اما برای دسترسی به امکانات پیشرفتهتر، ویژگیهای اضافی یا حذف تبلیغات، کاربران باید هزینه پرداخت کنند و نسخه پریمیوم را خریداری کنند. این مدل به جذب گسترده کاربران کمک کرده و سپس بخشی از آنها را به مشتریان پرداختی تبدیل میکند.
دهمین مدل: پی میوم
مدل پیمیوم (Paymium) ترکیبی از دو مدل پولی (Paid) و فریمیوم (Freemium) است. در این مدل، اپلیکیشن با یک قیمت اولیه به فروش میرسد و کاربر برای دسترسی به برخی ویژگیهای اضافی یا محتوای خاص باید هزینه بیشتری پرداخت کند. در این روش امکانات رایگان ابتدایی جذاب است، اما موفقیت زمانی در دسترس بوده که اپ تا حدودی نیازهای نخستین کاربران را برآورده ساخته و در ادامه آپشنهای تکمیلی عالی و ترغیبکنندهای را ارائه نماید.
یازدهمین مدل: روش ترکیبی
استفاده از ترکیب پرداختهای درونبرنامهای (In-App Purchases) و تبلیغات، روشی مؤثر و متداول برای کسب درآمد از اپلیکیشنها است. در این روش از مدلهای درآمدی اپلیکیشن، برنامه بهصورت رایگان در دسترس است و از طریق نمایش تبلیغات و فروش محتوا یا ویژگیهای اضافی درون برنامه، کسب درآمد میکند.
دوازدهمین مدل: پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده
مدل پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده (Pay per use)، به کاربران این امکان را داده که دقیقاً به میزان استفاده خود از خدمات یا ویژگیهای خاص اپلیکیشن هزینه پرداخت کنند. این روش برای کاربرانی که بهطور نامنظم از اپلیکیشن استفاده میکنند، مقرونبهصرفهتر و مطلوب است.
سیزدهمین مدل: مبتنی بر کارایی
در مدلهای درآمدی اپلیکیشن مبتنی بر عملکرد (Perfomance-based)، توسعهدهندگان اپلیکیشن تنها زمانی کسب درآمد میکنند که اپلیکیشن به نتایج مشخص و قابلاندازهگیری دست یابد. این نتایج معمولاً شامل افزایش فروش، تولید سرنخ (Lead) یا دستیابی به اهداف خاص از پیش تعیینشده است.
چهاردهمین مدل: اشتراکگذاری منافع و ضررها با شرکا
در این مدل، درآمد و هزینه بین توسعهدهنده اپلیکیشن و شرکای تجاری به نسبت توافق شده تقسیم میشود. این روش باعث همسویی منافع شده و ریسک را بین طرفین تقسیم میکند، درنتیجه انگیزه برای همکاری و بهبود عملکرد اپلیکیشن افزایش مییابد.
پانزدهمین مدل: اعطای حق امتیاز
در مدل حق امتیاز، صاحب اصلی اپلیکیشن (Franchisor) اجازه میدهد که دیگران (Franchisee) با استفاده از نام تجاری و سیستم کسبوکار اپلیکیشن، فعالیت کنند. در عوض، صاحبامتیاز باید بخشی از درآمد خود را بهعنوان حق امتیاز به صاحب اصلی پرداخت کند. این فرآیند موجب گسترش و افزایش شناخت برندها میشود و به طرفین این امکان را میدهد که از رشد اقتصادی برخوردار شوند.
شانزدهمین مدل: سفارشسازی
سفارشسازی (Customization) و ارائه خدمات سفارشیسازی به مشتریان از موفقترین مدلهای درآمدی اپلیکیشن به شمار میرود. چراکه تغییر محصول به انتخاب مشتری و بر طبق تحلیل گستردهی دادههای جمعآوریشده از علایقش، بر تغییر در محصول توسط عرضهکننده و به انتخاب و تشخیص وی، اولویت داشته و همیشه برای هر طیف از مخاطبان جذاب و مطلوب است.
هفدهمین مدل: برگزاری رویداد
برگزاری رویدادها (Event Hosting) مجازی یا حضوری از طریق اپلیکیشن و کسب درآمد از آن در قالب فروش بلیت، اسپانسرینگ یا ارائه خدمات ویژه به شرکتکنندگان نیز امروزه رواج دارد. در این مدل، برگزارکنندگان از طریق فروش بلیت به شرکتکنندگان، جذب اسپانسرها و یا ارائه خدمات ویژه مانند کارگاههای آموزشی، محتوای اختصاصی و فرصتهای networking به کسب درآمد بپردازند. این روش، به دلیل دسترسی آسان و پتانسیل بالای تعامل با مخاطبان، بهویژه در دنیای دیجیتال، بسیار موردتوجه قرارگرفته است و امکان ایجاد یک منبع درآمد پایدار و سودآور را فراهم میکند.
هجدهمین مدل: فروش مجوز
فروش مجوز (Licensing) اپ به شرکتها و سازمانها به این معنی است که مدیران حق استفاده از اپلیکیشن خود را به آنها فروخته که این کار به آنها اجازه میدهد از اپلیکیشن در تعداد مشخصی از دستگاهها یا کاربران، برای یک دوره زمانی معین و تحت شرایط توافقشده، استفاده کنند. کسب درآمد از این روش برای اپهای پرمحتوا قابل حصول است
نوزدهمین مدل: آموزش آنلاین
آموزش آنلاین (Online Courses) و ارائه دورههای آموزشی آنلاین از طریق اپلیکیشن از گذشته تا حال رواج داشته و امروزه نیز بهعنوان یکی از بهترین مدلهای درآمدی اپلیکیشن موردتوجه بسیاری از فعالان حوزه آموزش است. این روش با فراهمسازی امکان دسترسی آسان و انعطافپذیر به محتوای آموزشی برای کاربران، بهویژه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، همچنان بهعنوان یکی از بهترین و مؤثرترین مدلهای کسب درآمد از اپلیکیشنها شناخته میشود. مدرسان و سازمانهای آموزشی با ارائه دورههای متنوع و جذاب، طیف گستردهای از مخاطبان را جذب کرده و از طریق فروش دورهها، اشتراک ماهانه یا سالانه و یا ارائه خدمات ارزشافزوده، به درآمدزایی میپردازند.
بیستمین مدل: همکاری با برندها
همکاری با برندها (Brand Partnership) برای ارائه محتوای اختصاصی یا تبلیغات شامل نمایش لوگو، تبلیغات بنری یا ایجاد محتوای سفارشی با مشارکت برندها نیز منبع درآمدی خوبی به شمار میرود.
کلام آخرمدلهای درآمدی ازاپلیکیشن:
انتخاب مدل درآمدی مناسب، کلید موفقیت و پایداری مالی اپلیکیشن شما میباشد. چراکه انتخاب مدل درآمدی مناسب برای اپلیکیشن، تصمیمی حیاتی است که نهتنها بقای مالی اپلیکیشن را تضمین میکند، بلکه تجربه کاربری را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. مدلهای مختلف درآمدی، مزایا و معایب خاص خود رادارند و انتخاب بهترین گزینه بستگی به نوع اپلیکیشن، مخاطبان هدف و استراتژی کلی کسبوکار شما دارد. در نظر داشته باشید که گاهی از ترکیب چند مدل درآمدی استفاده کرده تا به نتیجهی بهتری برسید و ریسکهای مالی را کاهش دهید.