از طراحی سایت خلاقانه چه میدانید؟
طراحی سایت خلاقانه به معنی رسیدن به ایدههایی جدید با اصلاح و بهینهسازی فرآیندهای موجود، بهمنظور حل مشکلات یا ارائه راه کارهای نوین با صحیحترین روشها است. به همین دلیل ساخت سایت خلاقانه برای رسیدن به یک راهکار عملی با بهکارگیری نیروی ذهن و تخصص فنی، درواقع شاهکاری بوده که شگفتی پدید میآورد. بدین ترتیب یک سایت خلاق ورای تمرکز بر پالتهای رنگی یا الگوهای جذاب بصری جهت جذب بازدیدکنندگان، اهداف تجاری و اهداف برند را برآورده کرده و تجربه کاربری مثبتی را فراهم میکند.
مفهوم واژه خلاقانه در طراحی سایت:
واژۀ «خلاقانه» در طراحی سایت به معنای استفاده از ابتکار، نوآوری و تخیل برای ایجاد تجربهای منحصربهفرد و جذاب برای کاربران است. در این راستا، خلاقیت به جنبههای مختلف طراحی سایت مربوط شده و به معنای ایجاد ایدههای جدید و غیرمعمول است تا وبسایت را از رقبا متمایز سازد. همچنین طراحی خلاقانه یعنی ترکیب عناصر بصری و استفاده هنرمندانه از رنگها، شکلها و گرافیکها بهگونهای که حس و حال برند را بهخوبی منتقل کند.
در ادامه استفاده از عناصر داستانسرایی (storytelling) برای ایجاد ارتباط عاطفی با کاربران و افزایش جذب آنها به محتوا و خدمات، بهکارگیری انیمیشنها، تعاملات و جلوههای بصری در جهت ترغیب کاربران به تعامل با محتوا و همچنین بهکارگیری آخرین تکنولوژیها و ابزارهای نوین مرتبط با طراحی و توسعه، همگی جنبههایی از خلاقیت را بیان میکنند. با این تفاسیر مفهوم ساخت سایت خلاقانه به توانایی ترکیب نوآوری و استراتژی برای ایجاد یک تجربه بصری و کاربرپسند متمرکز است که باعث ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتر بر روی کاربران میشود.
ویژگیهای سایت خلاقانه:
با ترکیب برخی از ویژگیهای مهم در زمان طراحی سایت خلاقانه، یک وبسایت به یک ابزار قدرتمند برای جذب و حفظ مشتریان تبدیلشده و بهتبع سبب رشد و توسعه سازمان میشود. این ویژگیها را باهم مرور میکنیم.
-
زبان گویای آرمانهای سازمان:
وبسایت باید توانایی بازتاب آرمانها و ارزشهای اصلی سازمان را داشته باشد. این زبان گویا کمک کرده تا بازدیدکنندگان علاوه بر درک خدمات یا محصولات، با هویت و مأموریت سازمان نیز ارتباط برقرار کنند.
-
معبری برای ارتباط عاطفی با مشتریان:
یک سایت خلاقانه باید بتواند احساسی عمیق را در مشتریان ایجاد کند. این ارتباط عاطفی از طریق داستانسرایی، طراحی گرافیکی جذاب و محتواهای تعاملی مانند درج ویدیوها، تدوین وبلاگها یا بهینهسازی صفحه اصلی و لندینگ، حاصل میشود که به بازدیدکنندگان احساس نزدیکی و ارتباط میدهد.
-
ترکیبی از عملکرد بینقص و پرزنتیشن (نمایش محصول به مشتری) بیبدیل:
عملکرد زیبا و کارآمد وبسایت باید بهخوبی با طراحی بصری آن ترکیب شود؛ یعنی بازدیدکنندگان بهراحتی در وبسایت جستجو کرده و اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند. همچنین در معرفی محصول باید داستانی بیانکنندۀ ارزش پیشنهادی و وجه تمایز محصول ارائه گردد تا محصول در ذهن فرصتهای فروش، ماندگار گردد.
-
خلق زیباییهای دیجیتالی:
در ساخت سایت خلاقانه، طراحی بصری باید بهگونهای مدنظر قرار گیرد که زیباییشناسی را به نمایش بگذارد و تجربه کاربری را بهبود بخشد. این شامل استفاده از فناوریهای واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI) و انیمیشنهای خلاقانه بیصدا است که همه باهم به برقراری ارتباط بانام تجاری شما، نشان دادن ویژگیهای خاص آن و ایجاد ارزشمندی برای آن میانجامد.
-
مملو از تخصص فنی:
یک وبسایت خلاقانه باید بر اساس جدیدترین تکنولوژیها و استانداردهای وب (PHP، Node.js، LiveWire، ReactJS، Next.js، HTML و …) طراحی شود. این شامل بهینهسازی سایت، قابلیت دسترسی بالا و سرعت بارگذاری مناسب است تا کاربران بهراحتی و بدون مشکل از آن استفاده کنند.
موانع خلاقیت در طراحی سایت:
عوامل مختلفی وجود دارند که مانع از ظهور ایدههای نوآورانه و بروز خلاقیت در طراحی سایت میشوند که بانام موانع آنها را میشناسیم. یکی از اصلیترین موانع، عدم آگاهی طراحان از روندهای جدید و تکنولوژیهای روز است که به عدم توانایی در استفاده از ابزارها و تکنیکهای مدرن منجر میشود. علاوه بر این، محدودیتهای بودجه و زمان نیز فشار زیادی بر طراحان وارد کرده که نتیجه آن، ظهور طراحیهای تکراری و بدون خلاقیت است.
همچنین دستورات و الزامات مشتریان یا پیچیدگی بیشازحد طراحی و عملکرد مورد انتظار در بسیاری موارد، فضای خلاقیت را محدود کرده و طراحان را به سمت الگوهای رایج سوق میدهد. درنهایت، عدم تشویق به ریسکپذیری و نوآوری در فرهنگسازمانی و فقدان اهداف و الزامات واضح نیز موانع بزرگ دیگری درراه خلاقیت و ورود به عرصه طراحی سایت خلاقانه میباشند. البته گاهاً وجود بیانگیزگی، بیعلاقگی، ارتباطات و همکاری ضعیف درون تیم طراحی، عدم تمرکز بر کار و بروز چندین مشغله همزمان نیز سبب شده طراح تمام تمرکز و دانش خود را صرف پدید آوردن طرحی نوآورانه نکند.
مزایای طراحی سایت خلاقانه:
ساخت سایت خلاقانه مزایای متعددی برای کسبوکارها و سازمانها به ارمغان میآورد. این مزایا بهعنوان یک سرمایهگذاری مؤثر در موفقیت کسبوکارها تلقی میشود. در زیر به برخی از این مزایا اشارهشده است.
-
جذب توجه بیشتر:
توجه بازدیدکنندگان در صورت طراحی خلاقانه و منحصربهفرد جلب شده و آنان را ترغیب به ماندن و کاوش بیشتر در وبسایت میکند. در دنیای پررقابت آنلاین، جلبتوجه اولیه بسیار مهم است. برای مثال افزودن عناصر تعاملی مانند انیمیشن و انعکاس ایدههای نو و فکرهای بکر در بارگذاری صفحات وب برای تجربه جذابتر کاربران یا در کل تولید وبسایتی تعاملی در این مسیر بسیار راه گشا است.
-
ایجاد تمایز:
امروزه بهترین راهکار برای متمایز شدن از رقبا نیز تدوین یک وبسایت خلاقانه و بهدوراز کپیبرداریهای رایج است. البته طراحی خاص و منحصربهفرد باید بهیادماندنی باشد و به مشتریان این احساس را داده که برند شما متفاوت است. استفاده از تصاویر اورجینال و مرتبط با طیف مخاطبان در کنار توسعه زیرساختهای محکم فنی، درراه ایجاد تمایزی آشکار خوب عمل میکند.
-
تقویت برند:
طراحی خلاقانه هویت برند را تقویت کرده و هویت بصری مخاطب را باارزشها و اهداف تجاری همسو میسازد. در این مسیر از هنرهای ظریف طراحی و الگوهای خاص بهمنظور پیامرسانی به مشتریان و طراحی سایت خلاقانه مافوق استانداردهای موجود استفاده کنید. عرضه تصاویر خلاقانه از محصول یا فونتهای خاص برای ایجاد شخصیت و هویت در طراحی سایت نیز بسیار راه گشا هستند.
-
بهبود تجربه کاربری:
بهبود تجربه کاربری به معنای راحتی در استفاده، دسترسی آسان به اطلاعات و ایجاد مسیری ساده برای عملیاتی مانند خرید یا ثبتنام است که این مزایا در یک سایت خلاقانه متولد میشود. البته تمرکز بر محتوایی سودمند و طراحی سایت محتوا محور باهدف ارائه ارزش بیشتر به مخاطبان و جذب بازدیدکنندگان نیز دراینبین جایگاه ویژهای دارد.
-
سازگاری با تکنولوژیهای نوین:
بهروزرسانیهای تکنولوژیک در وب سایتهایی که کمی از چارچوبهای خشک گذشته بیرون آمده و به متدهای نوین پیوستهاند، بسیار راحتتر است. اینچنین سایتهایی را میتوان با ابزارها و تکنولوژیهای جدید سازگار کرد که بهروز بودن وبسایت را در این عرصه تضمین میکند.
ضرورت طراحی سایتی خلاقانه:
ضرورت ساخت سایتی خلاقانه به دلیل رقابت شدید در فضای آنلاین و نیاز به جلبتوجه مخاطبان بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود. در دنیایی که کاربران بهطور مداوم با محتوای مشابه و طراحیهای تکراری مواجه هستند، یک وبسایت خلاقانه به کسبوکارها این امکان را داده که از دیگر رقبا متمایز شده و هویت برند خود را به شکل نوآورانهای به نمایش بگذارند. بدین ترتیب طراحی خلاقانه نهتنها تجربه کاربری را بهبود بخشیده و کاربران را ترغیب به تعامل بیشتر با محتوا میکند، بلکه به ایجاد اعتماد و اعتبار در ذهن مشتریان نیز کمک میکند. بهعلاوه، چنین طراحیهایی افزایش نرخ تبدیل و موفقیت کلی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را تضمین میکند.
خدمات تخصصی درزمینۀ انواع سایت خلاقانه:
ایجاد وبسایتهایی با عناصر تعاملی، شامل انیمیشنهای خلاقانه و افکتهای بصری که تجربه کاربری را ارتقا میبخشد در کنار بهینهسازی وبسایتها برای عملکرد مناسب بر روی انواع دستگاهها و اندازههای صفحهنمایش، ازجمله موبایل و تبلت، بخشی از خدمات تخصصی درزمینۀ ارائه انواع سایت خلاقانه هستند. البته ارائه راهکارهای سفارشی برای نیازهای خاص کسبوکارها، ازجمله سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) و پلتفرمهای تجارت الکترونیک را نیز باید در این میان جای داد.
در ادامه اجرای استراتژیهای طراحی و محتوا با تأکید بر بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو باهدف افزایش قابلیت دید وبسایت و تجزیهوتحلیل عملکرد وبسایت و پیشنهاد بهبودهای لازم برای افزایش تعامل و نرخ تبدیل نیز جزء این خدمات هستند. فراهم کردن امکان ادغام وبسایت با ابزارها و پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال، ازجمله شبکههای اجتماعی و سیستمهای ایمیل مارکتینگ و ارائه مشاوره درزمینۀ استراتژیهای دیجیتال و نحوه استفاده از تکنیکهای خلاقانه برای بهبود تصویر برند و جذب مشتریان جدید نیز در زمرۀ خدمات طراحی سایت خلاقانه جای میگیرند.
اقدامات لازم در جهت راهاندازی سایت خلاقانه:
برای راهاندازی یک سایت خلاقانه، اولین اقدام مهم انتخاب یک شرکت و آژانس وب خلاق و متعهد است. بدین ترتیب دیگر لازم نیست درباره طراحی تم گرافیکی، ناوبری و معماری لینکهای داخلی، عرضه محتواهایی مبتکرانه، انتخاب روشهای ارتباطی، فرمهای الکترونیک و نظامات آنلاین، نگران باشید. چراکه همگی با خلاقترین حالت ممکن توسط این تیم، پیادهسازی و اجرا میشوند. از دیگر اقدامات لازم در زمان طراحی سایت خلاقانه باید به این موارد نیز اشاره نمود.
-
تعیین هدف:
تعیین هدف و نوع سایت نیز از دیگر اقدامات لازم به شمار میروند که شامل شناسایی جامعه هدف، نیازهای کاربران و تحلیل رقبا میشود. چراکه فهم عمیق از بازار و مخاطبان به طراحان کمک کرده تا محتوای مناسب و تجربه کاربری بهینهتری ارائه دهند.
-
برنامهریزی محتوا:
برنامهریزی محتوا در فرمتی کاربردی با استایلی زیبا و تعیین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای جذب بازدیدکننده و ارتقاء برند نیز بسیار حیاتی است. این برنامهریزی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو، زمانبندی انتشار محتوا و تعیین چگونگی استفاده از رسانههای اجتماعی در سایه شناخت وب و اینترنت و مهارتهای وبمستری میباشد. همچنین نیاز به طراحی یک نمای بصری و برندینگ قوی وجود دارد که هویت سایت را مشخص کند.
-
انتخاب تکنولوژی:
در زمان ساخت سایت خلاقانه، انتخاب تکنولوژی و ابزارهای مناسب برای طراحی و توسعه سایت، امکانات و فیچرها و رابط کاربری نیز اهمیت زیادی دارند. این انتخاب شامل سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)، ابزارهای طراحی و فریمورکهای برنامهنویسی یا فناوریهایی مانند Parallax Scroll (پیمایش زمانی)، گیمیفیکیشن (سیستم پاداش در ازای اقدام)، استینک استودیو (نمایش متن با حرکت موس کاربر) و تور مجازی 360 درجه است که بر عملکرد و قابلیتهای سایت تأثیر میگذارند.
-
بررسی عملکرد:
با اجرای تستهای اولیه، بررسی عملکرد و آسیبپذیریهای امنیتی، مدیران اطمینان حاصل کرده که سایت قبل از راهاندازی بهخوبی کار میکند و ازنظر فنی آماده است. این اقدامات قبل از راهاندازی، پایهگذار موفقیت سایت خلاقانه شما خواهند بود.
-
مدیریت خلاق:
پس از طراحی سایت خلاقانه توسط شرکت طراح، دیزاین و درج محتوای اولیه خلاق نوبت به بروز خلاقیت ادمین بهرهبردار و مدیر سایت میرسد تا در طول مدت بهرهبرداری و پس از بهروزرسانی نیز هموار ارکان خلاقیت در سایت قابلرؤیت باشد. در این مسیر، قلم نوآور و خلاق، درج عکسهایی زیبا از زاویهای مناسب و با قاببندی و مفهومی گویا و انتخاب آیکونها، بنرها و اسلایدهایی مملو از خلاقیت گرافیکی کمککننده هستند. در غیر این صورت بهمحض آپدیت، سایت از مسیر ابتکار و نوآوری و خلاقیت خارج خواهد شد.
موضوعات پرطرفدار برای طراحی سایت خلاقانه:
از بهترین ایدهها برای ساخت سایت خلاقانه در دنیای امروز باید به سایتهای آموزشی، وبلاگ، سرمایهگذاری، بازاریابی دیجیتال و کارآفرینی (فریلنسری، اینفلوئنسری) اشاره نمود. باوجود تعدد بالای سایتها در فضای مجازی مباحث دیگری مانند آمار و تحلیل، تجارت الکترونیک، نقد و بررسی، پرتفوی نمونه کارها و رزومه نیز هنوز برای مخاطبان جذاب هستند.
کلام آخر:
طراحی سایت خلاقانه نهتنها به زیبایی بصری و جذابیت ظاهری محدود نمیشود، بلکه باید تجربه کاربری، کارایی و محتوا را بهطور یکپارچه ترکیب کند. هدف اصلی آن برآورده کردن نیازهای مخاطب و ایجاد ارتباطی مؤثر و ماندگار با کاربران است. درنهایت، یک وبسایت خلاقانه باید همراستا بازمان پیش رفته، تغییرات نیاز بازار را بهخوبی درک کند و انعطافپذیری لازم برای تطبیق با روندهای جدید داشته باشد. این ترکیب از تفکر استراتژیک، خلاقیت و تمرکز بر کاربر، کلید موفقیت در دنیای دیجیتال است.