معرفی زبان برنامهنویسی دارت
دارت یک زبان برنامهنویسی اپلیکیشن متنباز لایسنس BSD است که توسط شرکت گوگل باهدف رفع نواقص جاوا توسعه داده شد و به یمن فریمورک فلاتر خود توانست، به یک زبان برای توسعه برنامههای وب و موبایل تبدیل شود.
بدین ترتیب دارت یک زبان برنامهنویسی مدرن، چندمنظوره، مبتنی برکلاس و البته شیءگرا است که دارای قابلیتهایی همچون تایپبندی استاتیک، ایجاد کامپوننتهای قابلاستفاده مجدد و پشتیبانی از پروژههای بزرگ است.
تیم برنامه نویسی رایااپ، با طراحی اپلیکیش ختصاصی، فرصتی بی نظیر برای توسعه کسب و کار دیجیتالی شما را فراهم می سازد.
مشاوره رایگان با کارشناسان رایا اپ را از دست ندهید!
این زبان بر اساس سینتکسی شبیه به زبان جاوا اسکریپت و بر پایهی زبان C طراحیشده، ولی از محیط توسعه Flutter نیز پشتیبانی میکند که برای ساخت برنامههای موبایل چندسکویی و نرمافزار دسکتاپ به کار گرفته میشود. به دلیل قابلیتها و امکاناتی که دارت در اختیار برنامهنویسان قرار میدهد، این زبان برنامهنویسی بهطور گستردهای امروزه در صنعت نرمافزار استفاده میشود.
ویژگیهای ممتاز زبان برنامهنویسی دارت:
زبان برنامهنویسی دارت از ویژگیهای بسیاری برخوردار است که آن را از سایر زبانهای برنامهنویسی متمایز میکند. یکی از ویژگیهای ممتاز دارت، قابلیت تبدیل کد به زبانهای دیگر مانند جاوا اسکریپت است.
این به برنامه نویسان امکان میدهد، کدهایی را که با دارت نوشتهاند، بدون نیاز به تغییر، در محیطهای تحت وب استفاده کنند. همچنین دارت از یک ساختار کاربردی و مدرن برخوردار بوده به برنامه نویسان در توسعه و نگهداری کدهای پیچیده کمک میکند.
از دیگر ویژگیهای دارت باید به کامپایلر قدرتمند، پشتیبانی از برنامهنویسی همروند و عملکرد بالا اشاره کرد. بهطورکلی، دارت یک زبان برنامهنویسی قدرتمند و کامل با کتابخانههای استاندارد و متنوع است که توسعهدهندگان را در ایجاد برنامههای کارآمد، سریع، مقیاسپذیر و البته قابلاعتماد یاری میدهد.
زبان برنامهنویسی دارت به چند روش اجرا میشود؟
زبان برنامهنویسی. دارت به چندین روش اجرا میشود که یکی از روشها، اجرای دارت در مرورگر است. با استفاده از کتابخانهای به نام دارت فلاتر، برنامههای دارت را در مرورگر اجرا میکنید. روش دیگر استفاده از دارت نیتیو است،
با استفاده از دارت نیتیو، برنامههای دارت را بهصورت نیتیو برای سیستمعاملهای مختلف اجرا خواهید کرد. همچنین دارت بهصورت سروری نیز قابلاجرا است، بنابراین برنامههای دارت بر روی سرورهایی که از دارت پشتیبانی میکنند، قابلاجرا است که این روش اجرا به شما امکان میدهد از قابلیتهای پیشرفته و قدرتمند دارت در سمت سرور بهره ببرید.
کاربردهای زبان برنامهنویسی دارت:
زبان برنامهنویسی دارت یک زبان برنامهنویسی متنباز است که برای توسعه برنامههای وب، موبایل و دسکتاپ استفاده میشود. این زبان برای توسعه برنامهها با استفاده از فریمورک Flutter ایجادشده و توسط گوگل در حال ساخت مستندسازی قوی است.
ازآنجاکه دارت در اصل یک زبان برنامهنویسی جداگانه است، برنامههای نوشتهشده با استفاده از آن قابلاجرا بر روی سیستمهای عامل مختلفی مانند iOS، اندروید و وب هستند. کاربردهای دیگر زبان برنامهنویسی دارت شامل توسعه برنامههای دسکتاپ و سرور همچنین توسعه اینترنت اشیا (IoT) نیز هست.
برنامهها و پروژههای وابسته به دارت در طراحی:
علاوه بر گوگل ادسنس و گوگل ادوردز پروژههای دیگری مانند علیبابا، فیلیپس،Chromium،Chromium OS، Dart Sass، Google Web Toolkit،Lovefield نیز وجود دارند که بر پایه دارت بناشدهاند.
یکی دیگر از پروژههای بزرگی که با استفاده از زبان برنامهنویسی دارت طراحیشده، AngularDart است که به توسعهدهندگان امکان میدهد، برنامههای تحت وب پیچیده را ایجاد کنند.
برخی از پروژههای بزرگ تحت موبایل نیز که از دارت استفاده کردهاند، شامل Android، همچنین پروژههای دیگری مانند Flutter و Agera نیز بوده که برای ساخت اپلیکیشن های اندروید و iOS استفاده میشوند.
Flutter یک فریمورک برای ساخت رابط کاربری زیبا و بدون لاگ و Agera هم یک زبان برنامهنویسی تعاملی برای اندروید بوده که با استفاده از دارت توسعه دادهشدهاند.
مزایای زبان برنامهنویسی دارت:
زبان برنامهنویسی دارت در سال ۲۰۱۱ توسط لارس باغ در نوارک توسعه یافت و در سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شد. دارت دارای مزایا و قابلیتهای فراوانی است که آن را به یکی از زبانهای برنامهنویسی محبوب و پراستفاده تبدیل کرده است.
-
کار بهطور مستقیم با محیط توسعه وب گوگل (Angular):
یکی از مزایای برجسته زبان نویسی دارت کار بهطور مستقیم با محیط توسعه وب گوگل، یعنی Angular است. این به برنامه نویسان اجازه میدهد تا بهراحتی برنامههای وب پیچیده را توسعه دهند و از قابلیتهای پیشرفته Angular استفاده کنند.
-
امکان توسعه برنامههای موبایل با استفاده از فریمورک Flutter:
دارت همچنین امکان توسعه برنامههای موبایل با استفاده از فریمورک Flutter را فراهم میکند. Flutter اجازه میدهد که برنامههای موبایل چند پلتفرم را بدون نیاز به نوشتن کدهای متفاوت توسعه داده و این برنامهها بهطور طبیعی و بدون هیچ مشکلی در سیستمعاملهای مختلف اجرا شوند.
-
یک زبان برنامهنویسی کاملاً شیءگرا:
دارت یک زبان برنامهنویسی کاملاً شیءگرا بوده و از مفاهیمی مانند میراث، انتزاع، پلی مورفیسم و ارث برداری پشتیبانی میکند.
این قابلیتها به برنامه نویسان اجازه میدهند که کدهای قابلخواندن و قابل نگهداری نوشته و بهراحتی کدهای قدیمی را با کدهای جدید جایگزین کنند. همچنین دارت از مفاهیمی پشتیبانی میکند که به برنامه نویسان امکان میدهد، بهراحتی با دادهها و متغیرها کار کنند.
-
توانایی برنامهنویسی همزمان:
یکی دیگر از ویژگیهای دارت توانایی برنامهنویسی همزمان است. دارت از کتابخانههایی مانند async و await پشتیبانی میکند که به برنامه نویسان امکان میدهد تا برنامههایی را که دارای عملیات بلوکه کننده بوده، بهصورت همزمان اجرا کنند.
این ویژگی باعث افزایش کارایی و عملکرد برنامهها شده و به برنامه نویسان امکان میدهد تا بهراحتی با عملیات شبکه و پایگاه داده کار کنند.
-
امنیت بالا:
البته دارت یک زبان برنامهنویسی امن نیز بوده که از مفاهیمی مانند متغیرهای تایپشده و کنترل دسترسی استفاده میکند که به برنامه نویسان امکان بررسی و اشکالزدایی کدها را میدهد. این باعث میشود که خطاهای مرتبط با نوع دادهها و استفاده نادرست از متغیرها کاهشیافته و دسترسی به دادهها و منابع حفظشده در برنامه را کنترل کنند.
معایب زبان برنامهنویسی دارت:
زبان برنامهنویسی دارت علیرغم تمام قابلیتها و امکانات جدیدی که در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد، هنوز به پختگی و جاافتادگی زبان جاوا اسکریپت نیست. این زبان نسبتاً تازه بوده و برای کسانی که خارج از گوگل قرار دارند، هنوز جایگاه و محبوبیت ویژهای ندارد.
همچنین در حال حاضر فرومهای (نظرآزماییها) قدرتمندی برای برنامه نویسان دارت وجود ندارد که مشکلات و سؤالات آن را بهخوبی حل کنند. علاوه بر این، مستندات زباندارت نیز به نسبت ضعیف بوده و پشتیبانی محدودی از کتابخانهها و ابزارهای مختلف دارد. بهطورکلی، عدم محبوبیت و عملکرد کندتر زبان دارت نسبت به زبانهای دیگر نیز از معایب این زبان محسوب میشود.
معرفی زبان برنامهنویسی دارت از طریق بیان ویژگیهای اصلی:
در این بخش به معرفی زبان برنامهنویسی دارت از طریق بیان 3 نمونه از ویژگیهای اصلی این زبان به همراه مثالهایی میپردازیم. بدین ترتیب سعی میکنیم، شناختتان را در مورد این زبان ارتقا دهیم.
-
کلاسها:
در اینجا مثالی از یک کلاس با سه ویژگی، دو سازنده و یک متد آورده شده است. یکی از ویژگیها را نمیتوان مستقیماً تنظیم کرد، بنابراین با استفاده از روش دریافتکننده (بهجای متغیر) تعریف میشود. این روش از درونیابی رشتهای برای چاپ معادلهای رشتهای متغیرها در داخل لفظ رشتهای استفاده میکند.
class Spacecraft { String name; DateTime? launchDate; // Read-only non-final property int? get launchYear => launchDate?.year; // Constructor, with syntactic sugar for assignment to members. Spacecraft(this.name, this.launchDate) { // Initialization code goes here. } // Named constructor that forwards to the default one. Spacecraft.unlaunched(String name) : this(name, null); // Method. void describe() { print('Spacecraft: $name'); // Type promotion doesn't work on getters. var launchDate = this.launchDate; if (launchDate != null) { int years = DateTime.now().difference(launchDate).inDays ~/ 365; print('Launched: $launchYear ($years years ago)'); } else { print('Unlaunched'); } } }
شما میتوانید از کلاس Spacecraft بهصورت زیر نیز استفاده کنید:
var voyager = Spacecraft('Voyager I', DateTime(1977, 9, 5)); voyager.describe(); var voyager3 = Spacecraft.unlaunched('Voyager III'); voyager3.describe();
-
Enum
Enums روشی برای برشمردن مجموعهای از مقادیر (ارزشها) یا نمونههای از پیش تعریفشده است، بهگونهای که تضمین میکند که هیچ نمونه دیگری از آن نوع وجود ندارد. در اینجا یک مثال از یک Enums که لیست سادهای از انواع سیارههای از پیش تعیینشده را تعریف میکند، وجود دارد. نمونهای از یک اعلان enum پیشرفته که سیارات (terrestrial, gas, ice) یعنی سیارات منظومه شمسی خودمان را توصیف میکند.
/// Enum that enumerates the different planets in our solar system /// and some of their properties. enum Planet { mercury(planetType: PlanetType.terrestrial, moons: 0, hasRings: false), venus(planetType: PlanetType.terrestrial, moons: 0, hasRings: false), // ··· uranus(planetType: PlanetType.ice, moons: 27, hasRings: true), neptune(planetType: PlanetType.ice, moons: 14, hasRings: true); /// A constant generating constructor const Planet( {required this.planetType, required this.moons, required this.hasRings}); /// All instance variables are final final PlanetType planetType; final int moons; final bool hasRings; /// Enhanced enums support getters and other methods bool get isGiant => planetType == PlanetType.gas || planetType == PlanetType.ice; }
میتوانید از Planet enum بهصورت زیر نیز استفاده کنید:
final yourPlanet = Planet.earth; if (!yourPlanet.isGiant) { print('Your planet is not a "giant planet".'); }
-
Async :
با استفاده از Async کد خود را بسیار خواناتر کنید و منتظر بمانید.
const oneSecond = Duration(seconds: 1); // ··· Future<void> printWithDelay(String message) async { await Future.delayed(oneSecond); print(message); }
روش فوق معادل است با:
Future<void> printWithDelay(String message) { return Future.delayed(oneSecond).then((_) { print(message); }); }
همانطور که مثال بعدی نشان میدهد، async و await به آسان کردن کدهای ناهمزمان کمک میکند.
Future<void> createDescriptions(Iterable<String> objects) async { for (final object in objects) { try { var file = File('$object.txt'); if (await file.exists()) { var modified = await file.lastModified(); print( 'File for $object already exists. It was modified on $modified.'); continue; } await file.create(); await file.writeAsString('Start describing $object in this file.'); } on IOException catch (e) { print('Cannot create description for $object: $e'); } } } You can also use async*, which gives you a nice, readable way to build streams. Stream<String> report(Spacecraft craft, Iterable<String> objects) async* { for (final object in objects) { await Future.delayed(oneSecond); yield '${craft.name} flies by $object'; } }