اپلیکیشنهای موفق دنیا چه ویژگیهایی دارند؟
هرروز بر ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا چنان افزوده میشود که اگر در بهرهمندی از این قابلیتها کوشا، هوشیار و هوشمند نباشیم از ترندهای جهانی، فرسنگها فاصله میگیریم. البته نابودی حجم ورودی و کم رغبتی کاربران به اپ نیز مانند خطری هولناک برنامۀ ما را تهدید میکنند. اپلیکیشنها با طراحی ضعیف، عملکرد ناقص، استفاده پیچیده و آپشنهای ناکارآمد، امروزه دیگر امیدی به رجوع مخاطبان حداکثری نداشته و باید غزل خداحافظی را از دنیای پررقابت امروزی بخوانند. ازاینرو سعی نمودیم در این مطلب تمامی ویژگیهای مهم یک اپ موفق را که در فضای پررقابت توان مقابله را دارد، برایتان بازگو نماییم.
اولین ویژگی: ارائه تجربه و رابط کاربری عالی
یک اپلیکیشن موفق باید برای کاربر آسان و دارای منو و زیر منوهای قابلدسترس با امکان دستیابی سهل به صفحات جدید و عدم بروز خطاهای ناوبری باشد. این روند از سردرگرمی و کلافگی کاربران تازهکار جلوگیری کرده و یک تجربه کاربری بصری بدون مشکل را ارائه مینماید. با لحاظ این نکات شما به اپلیکیشنی با بارگیری محصول یا سرویس عالی، قابل پیمایش، مجهز به گروهبندی صفحات و سلسلهمراتب سازماندهی شده، دست مییابید که بهراحتی توسط نقاط تماس به صفحه اصلی پیوند خورده و کارایی بالا و نرخ ریزش محدود دارد. با ارائه تجربه و رابط کاربری چنین قدرتمندی کاربران درون برنامه شما به اهداف خود دستیافته و تأثیر ماندگار و عالی را بر آنها ایجاد میکند.
دومین ویژگی: متناسب با نیاز مخاطب
از دیگر ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا توجه بهتناسب آپشنهای موجود در بسترش با نیازهای مخاطبان هدف است. ولی این موضوع مستلزم شناخت عمیق از مشخصات جسمی (سن، جنسیت)، ذهنی و روحی کاربران بوده تا بر طبق این بصیرت، اپی متناسب با نیازها، تولید و توسعه داده شود. عدم توجه به چنین مؤلفۀ مهمی باعث قرارگیری اپ محبوبتان در کنار هزاران برنامه ناموفق و شکستخورده شده و هزینههای گزاف جهت پیادهسازی برنامه را هدر میدهد. پس با وسواس و دقت فراوان نیاز مخاطب را جستجو کرده و سعی کنید در این اثنا مقداری ارزشافزوده نیز نسبت به یک وبسایت استاندارد به کاربران خود تقدیم نمایید.
سومین ویژگی: قابلیت جمعآوری دادهها
اپلیکیشنهای موفق و برتر اطلاعات را از منابع مختلف جمعآوری کرده و در اختیار مدیران قرار میدهند. این اپلیکیشنها دادههایی مانند موقعیت جغرافیایی، اطلاعات حسگرها (شتابسنج، ژیروسکوپ، حسگر نور) و اطلاعات ورودی از دستگاه کاربر همچنین از منابع آنلاین مانند APIها، پایگاههای داده سرور یا وبسایتها را جمعآوری نموده و در جهت بهبود عملکرد اپلیکیشن، شخصیسازی تجربه کاربر یا تحلیلهای آماری و علمی استفاده مینمایند. برخی از اپهای حرفهایتر به جمعآوری داده از تعاملات کاربران نیز میپردازند. این اپلیکیشنها معمولاً دادههایی مانند رفتار کاربر (کلیکها، جستجوها، بازدید از صفحات مختلف)، اولویتها و نظرات یا بازخوردهای کاربران را جمعآوری کرده تا در تحلیل و بهبود خدمات بهکارگیرند.
چهارمین ویژگی: پوشش هر دو پلتفرم
قابلیت اجرا در هر دو پلتفرم اندروید و IOS به کمک زبانها و فریمورک برنامهنویسی مانند flutter، ReactNative، NativeScript و … نیز از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا به شمار میرود. چراکه قابلیت سازگاری با پلتفرمهای مختلف و عملکرد بدون نقص در هر دستگاه، از دیگر عوامل کلیدی موفقیت اپها محسوب میشود. بسیاری از طراحان به این مشخصه به دید یک مزیت سودآور و غیرقابلچشمپوشی نگریسته، اما بسیاری این مؤلفه را فقط در اپهای تخصصی خود لحاظ میکنند. این موضوع سبب شده تا بسیاری از برنامههای موجود در بازار از استانداردهای جهانی عقب باشند.
پنجمین ویژگی: زمان بارگذاری سریع و عملکرد بالا
زمان بارگذاری سریع و عملکرد بالا (بین 2 تا 5 ثانیه) یک برنامه خوب را رقمزده، زیرا سبب حفظ کاربر و ارتقا نرخ تبدیل میشود. سرور با پهنای باند و قدرت پردازش ضعیف، حجم بالای داده، عدم آپدیت نرمافزار، برنامهنویسی نادرست و تنظیمات امنیتی اشتباه، سالهای برنامههای قدیمی را درگیر ساخته و ثبات، کارایی و سرعت را از آنها صلب میکنند. پس مدیران اپها باید با شناخت مشکل و رفع آن زمینۀ ساخت یک برنامه سریع و پاسخگو را فراهم سازند. فعال کردن کش مرورگر، رفع خطاها و باگها، استفاده از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) خوب و فشردهسازی دادهها بهترین راه کارهای موجود جهت جلوگیری از خرابی، کندی و بروز اشکالات هستند.
ششمین ویژگی: عدم وجود نقض امنیتی
نقض امنیتی معضل بزرگی بوده و دادههای حساسی مانند مشخصات مشتریان، اطلاعات کسبوکار و محفوظات بانکی را در عرض چند ثانیه در معرض خطر هک و دستبرد قرار میدهد. چه بسیار مدیرانی که با هک نرمافزارشان، خسارات هنگفتی را متحمل شده و شاهد نابودی اعتبار چندین سالهشان در میان کاربران بودهاند. بر این اساس از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا باید به وجود پروتکلهای رمزگذاری، استفاده از API های مجاز، احراز هویت چندعاملی و فایروالهای نرمافزاری و سختافزاری در بسترشان اشاره نمود.
هفتمین ویژگی: حجم مناسب
طراحی یک اپلیکیشن با حجم معقول نیازمند دقت در چندین فاکتور مختلف مانند استفاده از کتابخانهها و فریمورکها، فشردهسازی منابع، کاهش کدهای اضافه، بهینهسازی پایگاه داده، انتخاب فرمتهای مناسب و درنهایت تست و عیبیابی منظم است. بدین ترتیب طراحان اپهای موفق بهجای نوشتن کد از ابتدا، از کتابخانهها و فریمورکهای موجود استفاده کرده و با فشردهسازی تصاویر، ویدئوها و فایلهای صوتی با استفاده از ابزارهای فشردهسازی، اپ را بهینه میکنند. البته به مدد حذف کدهای غیرضروری و تکراری با تبدیل عملکردهای مشابه به یک تابع واحد و استفاده از متدهای Lazy Loading، بار اولیه اپلیکیشن را نیز کاهش میدهند.
هشتمین ویژگی: هماهنگی با سایر برنامهها
در میان ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا، قابلیت فعالیت مستقل و درعینحال همکاری با سایر اپلیکیشنها با استفاده از API (انتخاب معماری مناسب برای API با RESTful و GraphQL)، معماری مایکروسرویس (جداسازی سرویسها، مقیاسپذیری) و استفاده از وبسکوپتها (Webhooks) یا اطلاعرسانی در زمان واقعی بهدقت قابلمشاهده است. البته این برنامهها برای کسب چنین مزیتی دارای مدیریت هویت و دسترسی (استفاده از سیستمهای احراز هویت مشترک مانند OAuth)، قابلیت اتصال به سرویسهای خارجی (مانند درگاههای پرداخت، خدمات ابری و غیره)، تستهای جامع (بررسی عملکرد در تعامل با سایر اپلیکیشنها)، مستندسازی مناسب و راهنمای توسعهدهندگان (ارائه مستندات و راهنماهای دقیق برای توسعهدهندگان) نیز هستند
نهمین ویژگی: مصرف بهینه باتری
اپها با حداقل مصرف انرژی در صدر محبوبیت قرارگرفته درحالیکه بهترین اپها با مصرف بالای باتری بهناچار بعد از مدت اندکی پس از نصب، به زبالهدان انتقال داده میشوند. پس برای آنکه اپلیکیشن سرنوشت شومی نداشته باشد، بهینهسازی مصرف انرژی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
دهمین ویژگی: قابلیت بهروزرسانی و بهینهسازی
از ضروریترین ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا قابلیت بهروزرسانی است. چراکه ورژنهای جدید اپلیکیشنها ایرادهای پیشین را مرتفع نموده و پاسخ گوی نیازهای جدید کاربران در دنیای روبهپیشرفت کنونی هستند. همچنین بهینهسازیها یک جریان مداوم بوده که اپلیکیشن را آماده مواجه با چالشهای پیشرو نموده و راههای جدیدی برای ارائه خدمات بهتر، مقابل مدیران ترسیم میکنند.
یازدهمین ویژگی: بهرهگیری از فناوری AR
استفاده از فناوری AR برای فروشندگان محصولات فیزیکی به دلیل امکان ارائه نمای سهبعدی از محصول و مشاهده تمامی زوایای پنهان کالا قبل از خرید امروزه در اپهای موفق بهوفور یافت میشود. ازاینرو کمتر برند سرشناسی در عرصه جهانی مییابید که از این مزیت هیجانانگیز و حیرتزا باهدف دسترسی به حجم عظیمی از کاربران بهره نبرده باشد.
دوازدهمین ویژگی: ادغام با فضاهای مجازی
فضای مجازی امروزه بهتنهایی سهم بالایی از فروش کالاها را بر دوش دارد، حال تلفیق اپلیکیشن و این فضای محبوب شرکتها را به اوج شکوفایی میرساند. ازاینرو اپلیکیشنها کوشیدهاند، بخشی را در اپ برای ارتباطگیری سریع با فضای مجازی برای کاربران خود پیادهسازی نمایند. بر این اساس از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا امکان اشترک گذاری محتواها از طریق فضای مجازی و بیشتر دیده شدن و تجربه ورودی قابلتوجهی از فضای مجازی به اپلیکیشن است.
سیزدهمین ویژگی: تنوع بصری و عناصر پویا
افزودن تصاویر یا موشن گرافیهای تخصصی با پرهیز از حجیم سازی اپ، یکی دیگر از ترفندهای موفق در جهت ارتقا محبوبیت برنامهتان است. برای این کار ابتدا با ابزارهای حرفهای حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش داده و به استاندارد موردنظر HD یا 720p برسانید. البته ناهماهنگی بین رنگهای و غفلت در روانشناسی رنگها بهجای انتخاب یک پالت رنگی مشخص و چشمنواز با هارمونی مناسب نیز قطعاً مخاطب را از لذت حضور در اپ محروم میسازد. به همین دلیل از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا توجه به اصول اساسی رنگ پردازی مانند بهکارگیری رنگهای آرامشبخش و انتخاب رنگهای مکمل از چرخه رنگ است.
چهاردهمین ویژگی: قابلیت استفاده در حالت آفلاین
تکیه محض به فضای آنلاین و طراحی برنامه فقط باقابلیت کار در این فضا، یک اشتباه بزرگ است که اپهای قدرتمند در سراسر جهان خود را از تاروپود آن رها ساختهاند. پس
اپلیکیشن باید بهصورت آفلاین نیز قابلاستفاده بوده یا حداقل بخشهایی از آن آفلاین فعالیت نماید. آنلاین بودن تمام بخشها حس ناخوشایندی را به کاربر منتقل ساخته و گاهاً وی را دستوپابسته میسازد.
پانزدهمین ویژگی: استفاده از پوش نوتیفیکیشن
استفاده از پوش نوتیفیکیشن یکی از بهترین ابزارها در مقایسه با ایمیل یا بازاریابی پیامکی برای ارتباط با کاربر و دریافت بازخورد مثبت از آنها است. البته این پیامهای خاص باید دارای ویژگیهای ممتازی باشند تا بهترین نتیجه را عایدتان سازند. بدین ترتیب از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا تعریف پوش نوتیفیکیشنها بهصورت شخصیسازیشده، حامل پیشنهادها، تخفیفها و جشنوارههای فروش بوده که سبب پیروزی مدیران آن در این نوع بازاریابی شده است. البته این برندها، جدول زمانی خاص و منظمی برای ارسال در نظر گرفته تا این اعلانها اثربخشی خود را در طولانیمدت حفظ کنند.
شانزدهمین ویژگی: عدم درج تبلیغات
در اپلیکیشنهای کارآمد و موفق هیچ نقطۀ آزاردهندهای در طراحی، ساختار و عملکرد برای کاربران مشاهده نمیشود. پس اپ موردنظر شما نیز با تبعیت از این متد باید از تبلیغات آزاردهنده به دور باشد. چراکه این تبلیغها فعالیت کاربران را مختل و آنها را نسبت به برنامه بیمیل و رغبت میسازد. سعی کنید پلنهای دیگر درآمدزایی را جایگزین این روش نموده تا بهجای جذب حداکثری مخاطب، شاهد فرار گروهی آنها نباشید.
هفدهمین ویژگی: فرآیند ثبتنام آسان
ثبت مشتریان جدید اساسیترین بخش و زمانبرترین و انرژی طلبترین فرآیند برای شرکتها محسوب میشود. به همین نسبت ایجاد بهترین فرآیند ثبتنام کاربر و ورود به سیستم در اپلیکیشنها نیز مهم است. به همین دلیل در میان ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا شاهد پیادهسازی صفحه فرود کارآمد و فرمهای ثبتنام آنلاین مناسب و در یککلام استراتژی تعامل مؤثر بهگونهای اصولی جهت افزایش تبدیلها هستیم. این فرم شامل آدرس ایمیل، رمز عبور یا حسابهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر جهت دسترسی به صفحات خاصی در وبسایت است.
کلام آخر:
در این مطلب به تعداد قابلتوجهی از ویژگیهای اپلیکیشنهای موفق دنیا اشاره نمودیم. ولی باید بدانید، حتماً قبل از شروع به کار و مطرح سازی ایدهتان به قرارداد کاربری نیاز دارید. بعد از اتمام پروژه طراحی و قبل از انتشار نیز باید اپ را ثبت کرده تا از کپیبرداری و جعل جلوگیری کنید.