نمونه پروپوزال طراحی سایت

نمونه پروپوزال طراحی سایت

نمونه پروپوزال طراحی سایت نشان می‌دهد که چگونه بدون صرف زمان زیاد و طی مراحل خسته‌کننده سریع‌تر و با دقت بیشتر به پروپوزالی کارآمد و اثرگذار دست‌یافته و با آن قله‌های موفقیت را فتح نماییم. به‌هرحال مشتریان فهیم امروزی انتظاراتی ورای گذشته داشته و یک طراح باسیاست نیز دانش خود را متناسب با نیاز کارفرمایانش ارتقا می‌دهد. ازاین‌رو در این مطلب یک نمونه پروپوزال ساخت سایت را همراه با ترفندهای آن ارائه داده تا دشواری این مسیر را برایتان سهل سازیم.

مشاهده  پروپوزال طراحی اپلیکیشن

آشنایی با مفهوم پروپوزال طراحی سایت:

پروپوزال طراحی وب‌سایت اختصاصی، سندی است که جزئیات و برنامه‌هایی برای ایجاد یک وب‌سایت جدید یا بهبود وب‌سایت موجود را شامل می‌شود. این پروپوزال اهداف، ویژگی‌ها، زمان‌بندی، هزینه‌ها و مراحل اجرایی پروژه را مشخص کرده تا مشتری و طراح در مورد نیازها و انتظارات خود به توافق بر

معرفی انواع پروپوزال طراحی سایت:

هر نوع پروپوزال طراحی سایت به نیازها و اهداف خاص خود پاسخ داده و امکانات و طراحی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. بدین ترتیب نمونه پروپوزال طراحی سایت در موضوعات مختلف در برخی موارد متفاوت بوده، اما از یک‌روند کلی ثابت پیروی می‌کند.

انواع پروپوزال طراحی سایت

  • پروپوزال طراحی سایت شرکتی: این پروپوزال شامل طراحی وب‌سایت‌هایی است که بر برند و هویت شرکتی تأکید می‌کند. هدف نیز ارتقاء تصویر شرکت، افزایش اعتماد مشتری و ارائه اطلاعات جامع درباره محصولات و خدمات ارائه‌شده بوده و معمولاً شامل صفحات دربارۀ ما، خدمات، تماس و نمونه کارها است.
  • پروپوزال طراحی سایت فروشگاهی: برای فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشی، این پروپوزال جنبه‌های فروش را در اولویت قرار داده و شامل طراحی وب‌سایت‌هایی است که خرید را از طریق بهبود تجربه کاربری، قابلیت‌های جستجو و امکانات پرداخت آنلاین، راحت و آسان می‌کند و شامل ویژگی‌هایی مانند سبد خرید، پردازش پرداخت، مدیریت موجودی و صفحات محصول است.
  • پروپوزال طراحی سایت شخصی: وب‌سایت‌های شخصی برای افراد حقیقی با حقوقی ساخته‌شده و معمولاً شامل نمونه کارها، مهارت‌ها، تجربه‌ها، بیوگرافی و اطلاعات تماس فرد هستند. هدف اصلی نمایش استعدادها و خدمات شخصی در فضایی شخصی‌سازی‌شده می‌باشد.
  • پروپوزال طراحی سایت خبری: این پروپوزال برای وب‌سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی بوده و شامل قابلیت‌هایی چون دسته‌بندی اخبار، آرشیو و امکان ایجاد محتوای جدید به‌صورت مداوم است. در نگارش نمونه پروپوزال ساخت سایت خبری باید به مواردی مانند سرعت‌بالا، پوسته‌بندی مطالب در موضوعات مختلف، امکان جستجوی آسان مطالب و قابلیت خواندن مطالب به‌صورت آنلاین توجه نمود.
  • پروپوزال طراحی سایت سرگرمی: وب‌سایت‌های سرگرمی باهدف سرگرم کردن کاربران طراحی می‌شوند و معمولاً شامل فضاهایی برای بازی، ویدئو و محتوای سرگرم‌کننده هستند.
  • پروپوزال طراحی سایت دانلودی: این وب‌سایت‌ها برای ارائه فایل‌ها و نرم‌افزارهای قابل دانلود طراحی‌شده‌اند و معمولاً شامل بخش‌های معرفی، راهنمای دانلود و نظرات کاربران هستند. همچنین شامل بخش‌هایی مانند بارگیری فیلم‌ها و موسیقی‌ها می‌باشند.
  • پروپوزال طراحی سایت استارت آپ: این پروپوزال برای کسب‌وکارهای نوپا و تحلیل ایده‌های جدید و تمرکز بر روی جذب سرمایه‌گذاران و معرفی بیزینس مدل، پا به عرصه حیات گذاشته‌اند. برای تدوین نمونه پروپوزال طراحی سایت شرکت‌های استارت آپی که جدیداً راه‌اندازی شده‌ یا در حال رشد هستند، باید طرحی جهت برقرار ارتباط خوب با مخاطبان ایجاد شود.
  • پروپوزال طراحی سایت آموزشی: این نوع وب‌سایت‌ها معمولاً دارای فضایی برای ارائه ویدئوها، مقالات و آزمون‌های آنلاین هستند. بدین ترتیب برای موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها، این پروپوزال پیاده‌سازی شده تا به دانش آموزان و دانشجوها خدمات ارائه دهند.
  • پروپوزال طراحی سایت خدماتی: این پروپوزال به وب‌سایت‌هایی اختصاص دارد که خدمات مختلفی را به مشتریان ارائه می‌دهند و معمولاً شامل اطلاعات کامل درباره خدمات، قیمت‌گذاری و امکان رزرو یا تماس مستقیم هستند.
  • پروپوزال طراحی سایت مجله‌ای: این نوع وب‌سایت‌ها به ارائه مقالات و محتواهای متنوع می‌پردازند. پس نمونه پروپوزال ساخت سایت باید دربردارندۀ دسته‌بندی‌های مختلف، سیستم نظر گذاری و اشتراک‌گذاری اجتماعی باشد. ازجمله امکاناتی که باید در این نوع از سایت‌ها درج شود، امکان دانلود فایل‌های PDF می‌باشد.

موارد ضروری در تهیه پروپوزال ساخت سایت:

موارد ضروری برای تهیه پروپوزال شامل تعریف دقیق اهداف پروژه، نیازمندی‌ها و ویژگی‌های موردنظر است. همچنین تخمین زمان‌بندی، هزینه‌ها و مراحل اجرایی پروژه باید به‌وضوح بیان شود تا شفافیت و توافق بین طرفین برقرار گردد.

بررسی بخش های یک نمونه پروپوزال طراحی سایت:

با بررسی نمونه پروپوزال طراحی سایت متوجه می‌شوید که این پیشنهادیه شامل چندین بخش اصلی است که به شما کمک کرده تا ایده‌های خود را به‌وضوح برای مشتریان یا ذینفعان بیان کنید. چراکه به یک ابزار قدرتمند فروش دست‌یافته که به مجموعه‌ای قابل‌توجه از عناصر کلیدی اثرگذار آراسته است که می‌توان از آن‌ها برای جلب‌توجه مشتریان استفاده نمایید. بر این اساس در زیر یک ساختار ساده برای یک پروپوزال طراحی سایت آورده شده است.

  1. بخش اول: مقدمه

در ابتدا باید به معرفی خود، توضیحاتی درباره تیم یا شخصی که پروپوزال را تهیه‌کرده، بدهید. این شامل مشخصات مشتری، عنوان پروژه، مشخصات شرکت طراحی، تاریخ اتمام و تحویل پروژه می‌شود. در این حالت مشتری ارتباط بهتری با مجموعه طراحی برقرار کرده و این امر سبب شده راحت‌تر خواسته و نیازهایش را بازگو نماید. البته در این مرحله بیان هدف اصلی از طراحی سایت نیز باید به صورتی دقیق و قابل‌فهم آورده شود.

  1. بخش دوم: تحلیل نیازها

تجزیه‌وتحلیل بازار نیز در نمونه پروپوزال ساخت سایت جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا به شما کمک کرده علاوه بر شناخت نیازهای مشتری در مورد فرصت‌ها و مشکلات پیشروی تجارت مدنظر نیز اطلاعات جامعی کسب نمایید. این تلاش به مشتری اطمینان داده که آگاهی کاملی از مشکلات آن‌ها داشته و سعی در برطرف سازی آن دارید. البته پیشرفت رقبا و نیازهای بازار را نیز درک نموده و با در نظرگیری مسئولیت‌های خود و محدودۀ پروژه، مشکلات احتمالی را برطرف می‌کنید.

  1. بخش سوم: تحلیل راه‌حل مشکلات

یکی از مزایای خوب عملکردی هر شرکت طراحی سایت، ارائه راه‌حل‌های واقع‌بینانه برای حل مشکلات پیشروی کسب و کارها است. بدین ترتیب باید مشخص کنید چه ایده‌هایی برای افزایش فروش و معرفی برند تجاری مشتری در سر دارید. البته بهره‌گیری از زبان تجاری قدرتمند و اثرگذار نیز در این زمینه ضروری است. برای توضیح تأثیر مثبت طراحی در رفع مشکلات و کسب موفقیت و تجارت آینده از گفتگوهای درون‌سازمانی کمک گرفته تا درصد موفقیتتان افزایش یابد.

  1. بخش چهارم: تعیین زمان تحویل پروژه

اگرچه زمان تحویل پروژه طراحی به میزان پیچیدگی و آپشن‌های هر سایت بستگی دارد اما در صورت بخش‌بندی صحیح کل فرآیند تخمین زمان، کار چندان سختی نیست. یک جدول زمانی مشتری را مجاب می‌کند چه زمانی انتظار تحویل کدام قسمت از هر پروژه را داشته باشد. در نمونه پروپوزال طراحی سایت، ما زمان فرضی تحویل پروژه را به این صورت مشخص کرده‌ایم:

  • زمان کلی تحویل پروژه: حداکثر 12 هفته پس از اخذ سفارش
  • زمان طراحی رابط کاربری و برنامه‌نویسی: 6 هفته
  • زمان تست و راه‌اندازی: 4 هفته
  • زمان آماده‌سازی برای راه‌اندازی نهایی: 2 هفته

بررسی بخش های یک نمونه پروپوزال طراحی سایت

  1. بخش پنجم: مشخصات پروژه

نحوه ایجاد سایت، مرحله‌های مختلف فرآیند، مشخصات متمایز سایت و توضیحاتی درباره نوع سایت (محتوایی، فروشگاهی، شرکتی و غیره) نیز باید در پروپوزال موجود باشد. البته مشتریان باید به‌طور دقیق در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های آینده سایت نیز بدانند. برای مثال واکنش‌گرا بودن، نوع سیستم مدیریت محتوا، قابلیت جستجو و … باید با ذکر جزئیات درج‌شده تا از سوءتفاهم و بدفهمی اجتناب شود.

  1. بخش ششم: طراحی و توسعه

تعیین مسیر طراحی و توضیح فرآیند پیاده‌سازی UI/UX نیز در نمونه پروپوزال طراحی سایت برای آنکه وقت و هزینه خود را تلف نکنید، لازم‌الاجرا است. چراکه طی روند توسعه اگر برای مشتری تفهیم نشود، اقدامات خاص وی مسیر پروژه را منحرف می‌سازد. پس علاوه بر شبکه‌سازی، ترسیم نقشه سایت، ارائه طرح‌های اولیه و بازبینی، تنظیم و پیکربندی CMS، تست و QA در مرورگرها و دستگاه‌ها و آموزش را در کنار تکنولوژی‌ها و زبان برنامه‌نویسی که برای توسعه سایت استفاده خواهند شد در قالب روند توسعه وب‌سایت برای مشتری شرح دهید.

  1. بخش هفتم: هزینه‌ها

برآورد مالی یعنی تعیین دقیق هزینه کلی پروژه و نحوه پرداخت آن توسط کارفرما، این فرآیند سودمند نیز یکی از بخش‌های مهم در نگارش پروپوزال است. چراکه کارفرما در فضای مثبت و باز موجود، امکانات موردنیازش را در قیاس با بودجه خود رصد نموده و به‌طور دقیق متوجه می‌شود که به چه بودجه‌ای برای به اتمام رساندن اصولی پروژه نیاز دارد. از طرفی طراح نیز مطمئن شده که پروژه صرفه اقتصادی دارد یا با بازه قیمت مدنظر چندان معقولانه نیست. در صورت موافقت کارفرما و دریافت اجرت به تفکیک هزینه‌ها و اختصاص بودجه به هر بخش درون پروپوزال بپردازید تا در انتها با کسری مالی مواجه نشوید.

  1. بخش هشتم: جمع‌بندی

در این مرحله باید سعی نمایید با تأکید بر مزایای پروژه و دلایل انتخاب تیم شما، کارفرما را مجاب به پذیرش قرارداد نمایید. در این مسیر برای موفقیت بیشتر می‌توانید از اسناد و پیوست‌های اضافی، ارائه مثال‌های قبلی یا نمونه کارها نیز استفاده کنید. همچنین از نمودارها یا جداول برای نمایش اطلاعات به‌صورت بصری بهره بگیرید. این ساختار به شما کمک کرده تا پروپوزال خود را به‌طور مؤثر ارائه کنید. در انتها از کارفرما بخواهید اگر نیاز به جزئیات بیشتر دارد یا سؤال خاصی در مورد بخش‌هایی در ذهنش باقی‌مانده، آزادانه مطرح نماید.

  1. بخش نهم: فراخوان از سوی طراح و پذیرش از سوی کارفرما

در بخش نهم نمونه پروپوزال ساخت سایت تأکید می‌کنیم که حتماً ابزارهایی باقابلیت لینک به قرارداد و توافقنامه با امکان امضا و یا پذیرش، تهیه و به کارفرما معرفی نمایید. این عمل فاصله زمانی فراخوان از سوی طراح و پذیرش از سوی کارفرما را به کوتاه‌ترین مدت ممکن می‌رساند. از ارسال پروپوزال به‌صورت PDF، Word  یا  Google Doc اکیداً خودداری نموده، زیرا این فرمت‌ها پوشش لازم جهت درج امضا یا پذیرش قرارداد را ندارند. همچنین چاپ، اسکن و ارسال مجدد پروپوزال نیز زمان‌بر بوده و دریافت امضا توسط مشتری را با تأخیر مواجه می‌سازد.

مزایای نگارش پروپوزال طراحی سایت:

نگارش پروپوزال طراحی سایت به شفاف‌سازی اهداف و نیازهای پروژه کمک کرده و باعث تعیین انتظارات دقیق بین مشتری و طراح می‌شود. همچنین این سند به مدیریت زمان و هزینه‌ها، تسهیل تصمیم‌گیری و جلوگیری از سوء‌تفاهم‌ها در طول فرآیند طراحی منجر می‌شود. البته با تدوین یک پروپوزال دقیق و کارشناسانه امکان مقایسه، تجزیه‌وتحلیل دیگر وب‌سایت‌های مشابه، تدوین هزینه دقیق طراحی، ارتقا بازدهی پروژه  و بیان اطلاعات کامل در مورد نیازهای شرکت نیز میسر می‌شود. به همین دلیل بررسی نمونه پروپوزال طراحی سایت و الگو گیری از آن، یک متد کارآمد برای طراحان و توسعه‌دهندگان جویای موفقیت‌های بی‌پایان است.

مزایای نگارش پروپوزال طراحی سایت

تفاوت پروپوزال سایت از پیش طراحی‌شده با پروپوزال طراحی سایت اختصاصی:

پروپوزال سایت از پیش طراحی‌شده معمولاً شامل نحوۀ استفاده از قالب‌ها و طرح‌های آماده است که به‌سرعت و با هزینه کمتر قابل پیاده‌سازی هستند. به این معنا که وب‌سایت در زمان کوتاه‌تری آماده می‌شود و برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر یا پروژه‌های محدود مناسب است. در مقابل، پروپوزال طراحی سایت اختصاصی به توسعه وب‌سایت‌های منحصربه‌فرد و سفارشی اشاره دارد که تمام جزئیات و نیازهای خاص مشتری را شامل می‌شود. این نوع طراحی زمان بیشتری برده و هزینه بیشتری دارد، اما نتیجه نهایی معمولاً با نیازها و هویت برند هماهنگی بهتری داشته، زیرا قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

کلام آخر:

یک پروپوزال طراحی سایت موفق، ترکیبی از ارائه نکات فنی قوی، درک عمیق از نیازهای مشتری و ارائه یک رویکرد خلاقانه و نوآورانه است که منجر به افزایش سودآوری و پیشرفت کسب‌وکار مشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *