آیا داشتن اپلیکیشن برای یک پیج اینستاگرام لازمه؟
طراحی اپلیکیشن برای پیج اینستاگرام امکان پیادهسازی کاربرپسند و جذاب رابط کاربری را بهدوراز فضای تکراری اینستاگرام فراهم میسازد. همچنین مدیران کانالها بر سرعت لود پایین تصاویر و ویدیوها در این شبکه فائق آمده و سرعت عمل بالاتری را در برقراری تعامل، تجربه میکنند.
چراکه طراحی اپلیکیشن فروشگاههای اینستاگرامی درواقع ایجاد یک برنامه موبایلی با رابط کاربری جذاب و کاربرپسند بوده که امکاناتی مانند مشاهده، اشتراکگذاری و مدیریت محتوا را بهطور بهینه برای کاربران فراهم میسازد. هدف اصلی، ارائه تجربه کاربری بهتر و دسترسی آسانتر به محتوای اینستاگرام است. بدین ترتیب طراحی چنین اپی از ضروریات یک فعالیت موفق و پرسود در فضای آنلاین محسوب میشود. در این مطلب از دیگر ضرورتهای توسعه چنین اپی بیشتر میگوییم.
ضرورت های طراحی اپلیکیشن برای پیج اینستاگرام
ضرورت اول: قابلیت جستجوی قوی و یافتن آسان پستها و کاربران
این اپلیکیشن با ارائه مکانیسم جستجوی پیشرفته تحت عنوانها، توضیحات پستها، نام کاربران، هشتگها و حتی محتواهای تصویری (با استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص موضوع و محتوای عکس) یافتن پستها را آسان میسازد. همچنین امکان فیلترسازی نتایج جستجو بر اساس تاریخ، نوع محتوا، هشتگها، مکان و سایر معیارهای مرتبط نیز یک جستجوی قویتر را ارائه مینماید. در این اپ توصیههای هوشمند که شامل سیستم پیشنهاد پستها و کاربران مرتبط با علایق کاربر بوده و مرتبسازی نتایج جستجو بر اساس محبوبیت، تاریخ و سایر معیارهای مفید نیز وجود دارد.
ضرورت دوم طراحی اپلیکیشن فروشگاههای اینستاگرامی: پشتیبانی از انواع محتوا (عکس، ویدیو، استوری، IGTV، ریلز)
با طراحی اپلیکیشن برای پیج اینستاگرام دیگر نگران پشتیبانی از تمام فرمتهای محتوایی مانند عکس، ویدیو، استوری، IGTV، ریلز و هر فرمت دیگری نخواهید بود. چراکه در این اپها نمایش هر نوع محتوا باکیفیت بالا و بدون مشکل در دستگاههای مختلف میسر است. همچنین امكان دانلود محتواهای مختلف برای استفاده آفلاین و رابط کاربری برای مشاهده استوری و ریلز (بخشی از ویدیو یا فیلم دارای افکتهای مختلف دلخواه) بهینهشده است.
ضرورت سوم: دسترسی به امنیت بالا و حفاظت از اطلاعات کاربران
امروزه جهت کنترل تنظیمات حریم خصوصی، اپها به قابلیت رمزگذاری دادهها مجهز بوده، بنابراین کاربران و دادههای اپلیکیشن از دسترسی غیرمجاز در امان هستند. امکان استفاده از آپشن احراز هویت دومرحلهای برای محافظت از حساب کاربران و سیاست حفظ حریم خصوصی واضح (شفافیت در مورد نحوه جمعآوری از اطلاعات کاربران) نیز طراحی این اپلیکیشنها را برای حضوری ایمن در فضای وب ضروری نموده است. درنهایت سیستم گزارشدهی برای برخورد با محتواهای نامناسب نیز بسیار کارآمد ظاهر میشود.
ضرورت چهارم: استفاده آفلاین و مشاهده محتوای ذخیرهشده بدون اینترنت
امکان دانلود پستها، ویدیوها و دیگر محتواها برای استفاده آفلاین، بهراستی مزیت قابلتأملی است که اپها را در صدر توجه افراد علاقهمند به حضور در فضای آنلاین قرار داده است. چراکه پشتیبانی از حالت آفلاین و امکان استفاده از اپلیکیشن بدون اتصال به اینترنت یک دسترسی بدون محدودیت را ارائه میدهد. همچنین مزیت بهینهسازی مصرف داده برای کاربران بااتصال اینترنت محدود، نیازهای کاربران را بهخوبی برطرف میسازد.
ضرورت پنجم: پشتیبانی از چند زبان و دستیابی به کاربران بینالمللی
فقط با طراحی اپلیکیشن فروشگاههای اینستاگرامی است که از مزیت رابط کاربری چندزبانه به معنای پشتیبانی از زبانهای مختلف برای کاربران بینالمللی برخوردار میشوید. چراکه فضای اینستاگرام برای ارائه چنین قابلیتی ناتوان است. همچنین امکان مکانیابی و تنظیمات منطقهای برای کاربران مختلف و قابلیت ترجمه پستها و توضیحات برای کاربران با زبانهای مختلف نیز بهراحتی در یک اپ، قابل پیادهسازی میباشد.
ضرورت ششم: بهینهسازی و سازگاری برای دستگاههای مختلف
طراحی واکنشگرا (Responsive) یکی از آپشنهای مورد تأیید در اپلیکیشن بوده که اجازه میدهد، برنامه بهدرستی بر روی تمامی دستگاهها با اندازههای مختلف صفحهنمایش، از تلفنهای همراه کوچک تا تبلتهای بزرگ، نمایش داده شود. چنین قابلیتی به همراه بهینهسازی عملکرد بهگونهای که برنامه بر روی دستگاههای مختلف برای دریافت تجربهای روان و بدون لگ (Lag) بهینهشده، در اینستاگرام قابلدستیابی نیست. چراکه در زمان طراحی، اپلیکیشن بهطور منظم و بارها بر روی دستگاههای مختلف تستشده تا از سازگاری و عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.
ضرورت هفتم: ارتباط با پشتیبانی و دسترسی آسان در هر زمان
مدیران پیجهای اینستاگرامی کمتر بهصورت 24 ساعته توانایی پاسخگویی به مراجعین خود را داشته بنابراین اغلب، بسیاری از پیامها بدون پاسخ رهاشده یا نادیده گرفته میشوند. درحالیکه وجود کانالهای ارتباطی متنوع در اپلیکیشنها مانند ایمیل، چت آنلاین و سؤالات متداول (FAQ)، برای پاسخگویی به سؤالات و مشکلات کاربران توانستهاند، قدرتمند ظاهر شوند. بدین ترتیب وجود پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته و پاسخگویی سریع به سؤالات و مشکلات کاربران برای افزایش رضایت نیز بهراستی ضرورت پیوستن به اپها را میرساند.
ضرورت هشتم: تحلیل دادهها (Analytics) و جمعآوری اطلاعات مفید
جمعآوری دادههای مربوط به تعامل کاربران مانند تعداد لایکها، کامنتها، بازدیدها، اشتراکگذاریها و سایر تعاملات کاربران با محتوا نیز با طراحی اپلیکیشن برای پیج اینستاگرام
قابلرؤیت و رصد است. نمایش آمار و گزارشهای تحلیلی به کاربران برای درک بهتر عملکرد پیج خود و شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک مینماید. درنهایت ارائه پیشنهادها به مدیران بر اساس دادههای تحلیلی برای بهبود عملکرد پیج نیز در سایه ارتباط تنگاتنگ پیچ و اپ امکانپذیر است.
ضرورت نهم: قابلیت خرید (Shopping) مستقیم
در قالب یک طراحی اصولی امکان ادغام با سیستمهای پرداخت حاصل میشود. ادغام اپلیکیشن با سیستمهای پرداخت امن و معتبر برای امکان خرید مستقیم محصولات و خدمات از طریق اپلیکیشن مزیت غیرقابلانکاری است. البته نمایش محصولات و خدمات بهصورت جذاب و باکیفیت بالا در کنار امکان افزودن محصولات به سبد خرید و انجام مراحل پرداخت بهصورت آسان و سریع، نداشتن یک اپلیکیشن را ضرری غیرقابلجبران مینماید.
ضرورت دهم: استفاده آسان از هشتگهای مرتبط جهت جستجو
پیشنهاد هشتگهای مرتبط به کاربران هنگام ایجاد پست برای افزایش دیده شدن محتوا نیز در بستر اپها قابل انجام است. بدین ترتیب امکان جستجوی هشتگها و مشاهده پستهای مرتبط با آنها بسیار سهلتر خواهد شد. حتی امکان ذخیره هشتگهای موردعلاقه برای استفادههای بعدی، زمینۀ پیادهسازی اپلیکیشنی جذاب، کاربردی و موفق را برای معرفی پیج اینستاگرام رقم میزند.
ضرورت یازدهم: قابلیت گزارش مشکلات
گزارش محتوای نامناسب یا حسابهای جعلی در فضای اینستاگرام میسر نیست. درحالیکه با طراحی اپلیکیشن فروشگاههای اینستاگرام کاربران بهراحتی محتوای نامناسب یا نقض قوانین را گزارش میکنند. تیم مدیریت نیز بهسرعت به گزارشها رسیدگی کرده و اقدامات لازم را جهت مدیریت گزارشها انجام میدهند. این عمل و عکسالعمل بهموقع فضایی عاری از محتواهای ناهنجار را به وجود آورده و مانع نشر و گسترش اکاذیب و برنامههای مستعجل و مضر میشود.
ضرورت دوازدهم: امکان افزودن لوکیشن و موقعیت مکانی به پستها
آپشن تگکردن مکان نیز امروزه در بسیاری از اپلیکیشنهای حرفهای با طراحی تخصصی اعمال میشود تا کاربران موقعیت مکانی خود را به پستها اضافه کنند. بدین ترتیب جستجوی بر اساس مکانهای خاص بهراستی حیرتآور است. چراکه با لینک دهی از اینستاگرام به اپلیکیشن پستهایتان حالتی تعاملیتر و جذابتر به خود میگیرند.
ضرورت سیزدهم: بهروزرسانی منظم و بهبود مستمر
بهروزرسانیهای دورهای جزء متدهای رایج این سامانهها بوده پس اپلیکیشنها با بهرهمندی از این مزیت قادر هستند، بهطور منظم بهروزرسانی شده تا با آخرین تغییرات اینستاگرام هماهنگ و همراستا شوند. همچنین افزودن ویژگیهای جدید به بستر این پلتفرمها کار چندان سختی نیست، پس بر اساس بازخورد کاربران، ویژگیهای جدید به اپلیکیشن به سهولت اضافهشده و تغییرات بنیادین صورت میگیرد. ولی بهروزرسانی در اینستاگرام منوط به تحولات مدیران این بستر بوده و امکان اعمال بهبود بهصورت شخصی و خصوصی وجود ندارد.
ضرورت چهاردهم: دسترسی سریع به دایرکت
مدیریت پیامها با طراحی اپلیکیشن برای پیج اینستاگرام بسیار راحتتر خواهد شد. چراکه کاربران راحتتر پیامهای دایرکت را ارسال و دریافت کرده و اعلانات فوری را برای پیامهای جدید و تعاملات بیشتر دریافت میکنند.
ضرورت پانزدهم: قابلیت ایجاد و شرکت در نظرسنجی
ایجاد کمپینهای نظرسنجی برای کاربران جهت درج نظرات مثبت و منفی بهصورت واقعبینانه و بهدوراز غرضورزی نیز با اپها قابل حصولتر است. امکان شرکت در نظرسنجیها و مشاهده نتایج بهصورت لحظهای نیز برای کاربران اپ به نسبت برنامه اینستاگرام راحتتر میباشد. با توجه به این ویژگی، طراحی اپلیکیشن اختصاصی برای پیج اینستاگرام به افزایش تعامل، بهبود تجربه کاربری و مدیریت بهتر محتوا کمک میکند.
کدام پلتفرم سایت، اپلیکیشن یا اینستاگرام برای کسبوکار مناسبتر است؟
برای برندهای شخصی، اینستاگرام به دلیل تمرکز بر تصویر و ویدئو و تعامل مستقیم با مخاطبان، جهت بازاریابی بصری و ایجاد ارتباط قویتر با مشتریان مناسبتر است. ولی برای کسبوکارهایی که به دنبال نمایش اطلاعات دقیقتر، محتوای طولانیتر و امکانات پیشرفتهتر مانند سئو و تجزیهوتحلیل جامعتر هستند، سایت گزینه بهتری است. البته ترکیب هر دو پلتفرم نیز اغلب بهترین نتیجه را به همراه دارد.
ولی انتخاب بین اپلیکیشن اختصاصی و اینستاگرام برای کسبوکارها بستگی به نوع کسبوکار، بودجه و اهداف بازاریابی دارد. اپلیکیشن اختصاصی، کنترل بیشتری بر تجربه کاربری و اطلاعات مشتری داده و برای کسبوکارهای با نیازهای پیچیده، خدمات خاص یا حجم بالای تعاملات مشتری مناسبتر است. ولی اینستاگرام با دسترسی گسترده و قابلیتهای تبلیغاتی قوی، برای کسبوکارهای علاقهمند به جذب سریع مخاطب یا دارای بودجه محدود، گزینه بهتری میباشد. درنهایت، تحلیل دقیق نیازهای کسبوکار و مقایسه مزایا و معایب هر پلتفرم، انتخاب مناسب را مشخص میکند.
کلام آخر طراحی اپلیکیشن فروشگاههای اینستاگرامی:
داشتن اپلیکیشن برای مدیریت یک پیج اینستاگرام الزامی نیست و بسیاری تنها به مدد همین سامانه و با استفاده از آپشنهای اینستاگرام، پستها، استوریها و سایر محتواها را مدیریت میکنند. ولی طراحی یک اپلیکیشن، تجربه بهتری را رقمزده و لینک دهی بین این دو سهم بیشتری از مشتریان را عاید کسب و کارهای خصوصاً ایرانی درگیر با تحریمها میسازد.